Top 10 alimente anticancer

Foto © vician_petar - Fotolia

<!-ps7-2012–>

Foto © vician_petar - Fotolia
Foto © vician_petar – Fotolia

Se știe deja că alimentația joacă un rol important în prevenirea cancerului. De aceea, îți propunem să descoperi 10 dintre alimentele ale căror virtuți anticancer au fost demonstrate de numeroase  studii științifice.
Cu toate că niciun aliment nu poate elimina total riscul de cancer, există alimente înzestrate cu o bogăție nutrițională de excepție, care ajută organismul să lupte mai eficient nu doar împotriva cancerului, ci și a îmbătrânirii, a infecțiilor, a maladiilor cardiovasculare… Iată „vedetele” care ocupă primele 10 locuri în topul alimentelor anticancer.
1. Usturoi
Numeroasele studii realizate de-a lungul timpului au dovedit că usturoiul și alte vegetale din familia Allium (ceapă, praz, șalotă, arpagic) reduc riscul apariției anumitor tipuri de cancer, în special a tumorilor din sfera digestivă. Virtuțile anticancerigene ale usturoiului se datorează substanțelor pe bază de sulf pe care le conține, despre care s-a dovedit că încetinesc dezvoltarea celulelor tumorale și protejează împotriva cancerelor cauzate de nitriți (conservanți folosiți la murături și conserve din carne).
Sfat: consumă usturoi la dis-creție, preferabil în fiecare zi.
2. Fructe de pădure
Fructele de pădure – zmeură, afine, coacăze, frăguțe, mure, măceșe, căpșune – sunt foarte bogate în substanțe a căror putere anticancerigenă este recunoscută. Studiile arată că aceste mici fructe pot preveni apariția cancerului și pot încetini evoluția unei tumori existente. Zmeura și căpșunele, de exemplu, conțin acid elagic, o moleculă ce împiedică dezvoltarea celulelor canceroase. Compușii care se găsesc în zmeură previn cancerul de colon și esofag, iar afinele conțin pterostilben, care previne cancerul de colon. Toate fructele de pădure au proprietăți anticancerigene deoarece limitează creșterea micilor vase de sânge care alimentează tumorile.
3. Broccoli
Legumele crucifere, precum broccoli, conopidă, varză, gulie, varză creață, varză de Bruxelles conțin substanțe vitale în lupta împotriva cancerului (în special a cancerului gastric, pulmonar, mamar, de vezică). Compușii din aceste legume activează acele enzime din organism care detoxifică și elimină substanțele carcinogene.
Sfat: profită la maximum de puterile lor anticancerigene preparându-le termic foarte puțin, într-o cantitate minimă de apă (preferabil la aburi).
4. Roșii
Conțin o substanță foarte puternică, licopen, care s-a dovedit că reduce riscul apariției cancerului de prostată, de plămâni și de stomac. Roșiile preparate termic (de exemplu sosul de roșii) sunt și mai bogate în licopen decât roșiile crude. Ca să sporești asimilarea licopenului adaugă ulei de măsline atunci când mănânci roșii gătite sau sos de roșii. Sfat: mănâncă roșii (sau sos de roșii) cel puțin de două ori pe săptămână.
5. Ceai verde
În țările asiatice, ceaiul verde este consumat de secole în scopuri terapeutice. Recent, studiile au dovedit că această minunată licoare este înzestrată cu proprietăți anticancerigene. Explicația? Frunzele conțin un complex de molecule (catehine) care inhibă dezvoltarea tumorilor.
Sfat: ca să profiți la maximum de beneficiile ceaiului verde bea în fiecare zi 1–2 cești, între mese.
6. Vin roșu
Vinul roșu conține o cantitate importantă de substanțe care inhibă dezvoltarea și evoluția cancerului de prostată, de sâni și de colon. Vinul roșu este bun pentru sănătate, dar în cantități moderate: cel mult 150 ml pe zi în cazul femeilor și al bărbaților de peste 65 de ani și nu mai mult de 300 ml în cazul bărbaților de până în 65 de ani.
Sfat: femeile însărcinate și persoanele care nu vor sau nu pot să consume alcool pot înlocui vinul roșu cu suc de struguri roșii.
7. Curcuma
Curcuma (cunoscut și sub nu-mele de turmeric) este un condiment ce aparține familiei ghimbirului. Este un excelent antiinflamator, cu efecte protectoare împotriva multor cancere, a bolilor cardiovasculare și a maladiei Alzheimer.
Sfat: este suficient să folosești zilnic un vârf de cuțit ca să condimentezi diverse preparate (sosuri, orez, paste, unele preparate de patiserie etc.).
8. Ciuperci
Cercetătorii australieni au studiat obiceiurile alimentare a peste 2000 de femei chineze și au descoperit că cele care consumau cel puțin 10 g ciuperci pe zi aveau un risc cu 64% mai mic de a suferi de cancer la sân decât femeile care nu mâncau deloc ciuperci. Speciile asiatice de ciuperci (shiitake, reishi, maitake), dar și ciupercile pleurotus sunt cu adevărat magice, deoarece conțin substanțe care întăresc sistemul imunitar. Sfat: mâncând aceste ciuperci poți preveni cancerul de stomac și pe cel de colon.
9. Pește
Peștele gras – somon, ton, sardine, scrumbie – este o sursă incredibilă de omega 3, care ne protejează de bolile cardiovasculare, de Alzheimer și de cancer. Un studiu recent efectuat de cercetătorii suedezi a relevat că persoanele care consumă pește gras cel puțin o dată pe săptămână își reduc cu 40% riscul de a suferi de cancer la rinichi. Sfat: pe cât posibil consumă peștele proaspăt.
10. Cacao
Ciocolata neagră (care conține 70% cacao) este unul dintre alimentele cele mai bogate în polifenoli, substanțe care au un puternic efect antiinflamator și care joacă un rol important în prevenirea cancerului pulmonar. Sfat: mănâncă ciocolata neagră în cantități moderate (3 bucățele pe zi) și nu o combina cu lapte, căci acesta îi contracarează efectele benefice.

ANGELA CÎLȚAN

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*