Tofu, brânza ideală

Foto © Lilyana Vynogradova - Fotolia.com

Foto © Lilyana Vynogradova - Fotolia.com
Foto © Lilyana Vynogradova – Fotolia.com

Brânza vegetală denumită tofu, o specialitate a bucătăriei orientale, deşi a pătruns doar de câţiva ani şi în cea românească, a trecut repede de la un aliment exotic la unul obişnuit, dar care are o deosebită valoare terapeutică, motiv pentru care ne-o poate recomanda şi un cardiolog, şi un gastroenterolog, şi, fireşte, un nutriţionist.
Ca majoritatea invenţiilor, tofu a fost descoperit, mai exact preparat, întâmplător. S-a petrecut în China, cu mai bine de 2200 de ani în urmă, pe când fierbea un bucătar boabe de soia pentru a pregăti o supă. Introducerea unuia dintre condimente a condus la formarea neaşteptată a unor bucăţi dense. Tocmai ce obţinuse primul tofu. În Japonia a fost adus cu o jumătate de secol în urmă de un călugăr budist, motiv pentru care japonezii îl consideră un aliment sacru. În ţările occidentale a pătruns în a doua jumătate a secolului trecut, odată cu răspândirea vegetarianismului. În prezent, tofu este cunoscut în întreaga lume, nu în ultimul rând datorită bogăţiei de proteine de înaltă calitate ce le pot înlocui cu succes pe cele de provenienţă animală.
Valoare nutritivă
Tofu n-are nici gust, nici miros, dar, comportându-se precum un burete, preia gustul şi aroma alimentelor din imediata vecinătate. Dacă e înmuiat în sos chilli, capătă gust de chilli, dacă e amestecat cu cacao şi zahăr, se obţine o cremă cu aromă de ciocolată, americanii preparând chiar şi un sortiment de îngheţată pe bază de tofu, mai puţin grasă decât cea pe bază de lapte, cu un conţinut redus de acizi graşi saturaţi şi care nu conţine colesterol. Marele avantaj însă constă în aceea că este bogat în proteine vegetale de înaltă calitate (10,7% în tofu tare, 5,3% în tofu moale), că e sărac în calorii, că aproape nu conţine grăsimi şi carbohidraţi, dar conţine toţi aminoacizii esenţiali şi este o sursă importantă de fier, vitamina B, calciu, magneziu. Fiind foarte uşor asimilat de organism, tofu este recomandat ca aliment ideal pentru cei cu probleme cardiace sau digestive, precum şi celor ce se confruntă cu reacţii alergice la lapte şi ouă.
Tofu este obţinut prin închegarea laptelui de soia (ca agent de coagulare folosindu-se şi suc de lămâie sau oţet) şi scurgerea ulterioară în mod similar producerii brânzei de vaci.
Există mai multe sortimente de tofu ce pot fi grupate în tofu tare – dens şi solid, amintind după consistenţă de mozzarella, care poate fi uşor tăiat şi combinat cu majoritatea alimentelor –  şi tofu moale, cremos, mult mai potrivit pentru supe, sosuri şi deserturi.
De obicei, tofu este pasteurizat în fabrica producătoare, nefiind apoi nevoie să fie congelat şi păstrat în recipiente închise ermetic, putând fi ţinut în frigider câteva săptămâni. Nepasteurizat însă, se poate păstra în frigider cel mult o săptămână, într-un vas umplut cu apă ce trebuie schimbată la 1-2 zile, fără a fi apoi consumată. Poate fi şi congelat, proces în timpul căruia îşi schimbă culoarea în galben, redevenind însă alb după decongelare, dar şi mai poros şi mai dur.
Pe piaţă există mai multe sortimente de tofu: natur, în ulei, sărat, afumat, cu condimente (mărar, ardei, chimen).
Beneficii terapeutice

  •  Includerea în mod frecvent a acestei brânze vegetale în dietă, nesupuse însă vreunui tratament termic, apără organismul de dioxină, cea învinuită de formarea tumorilor canceroase, fa-
  • cilitând eliminarea acesteia;
  •  Prin aportul considerabil de calciu este indicat copiilor în perioada de creştere, sportivilor, dar şi femeilor, mai ales în premenopauză şi după instaurarea acesteia, pentru a se evita osteoporoza;
  •  Reduce considerabil nivelul colesterolului, celor cu un nivel crescut al acestuia fiindu‑le recomandat să consume zilnic câte 60 de grame de tofu;
  •  Prin conţinutul de fibre ameliorează tulburările digestive şi constipaţia;
  •  Scade tensiunea, dar şi riscul de infarct şi accident vascular;
  •  Previne cancerul;
  •  Previne şi tratează anemia;
  • Are efecte benefice asupra tiroidei;
  •  Întăreşte sistemul imunitar.

Tofu de casă
Odinioară, chinezii preferau să-şi prepare singuri tofu. O putem face şi noi după următoarea reţetă:
Ingrediente:

  •  o cană cu apă rece;
  •  un pahar cu făină de soia;
  •  două pahare apă fiartă;
  •  6 linguri suc de lămâie.

Mod de pregătire:
Se amestecă într-un vas făina de soia şi apa până la obţinerea unei paste dense, omogene, se adaugă apa fierbinte şi se amestecă până la omogenizare, după care se fierbe la foc slab timp de 15 minute. Se incorporează sucul de lămâie şi se îndepărtează de pe foc. Când partea densă a compoziţiei se va fi lăsat la fundul vasului, se strecoară printr-un tifon. Se obţine un tofu foarte moale. Se păstrează în fri-
gider, într-un recipient închis ermetic, umplut cu apă. Ar trebui să se obţină cam un pahar de tofu.
Combinat cu mirodenii, tofu se poate folosi la pizza, sandvişuri, în omlete sau paste, înlocuind perfect carnea şi brânza atât în dieta vegetarienilor, cât şi în a celor care ţin post.

OLGA SVEDUNEAC

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*