Tipuri de diete și o alimentație sănătoasă

Foto: © Elena Schweitzer / Fotolia

Foto: © Elena Schweitzer / Fotolia
Foto: © Elena Schweitzer / Fotolia

În teorie, toată lumea știe ca o alimentație sănătoasă este cheia unui organism sănătos. În practică, însă, lucrurile se cam încurcă. Până la urmă, suntem ceea ce mâncăm și trebuie să înțelegem că bolile de care suferim au la bază și cauze alimentare. Metabolismul corpului nostru este influențat de nutrienții pe care-i luăm din mâncare. 

În momentul în care acești nutrienți nu îți mai asigură necesarul sau nu se mai regăsesc în alimentația ta zilnică, toxinele încep să-și facă de cap, iar bolile te năpădesc. Contraatacul tău, de voie, de nevoie, trebuie să însemne o dietă adaptată problemelor pe care le ai și o alimentație cât mai sănătoasă.

Un grafic ajutător
Chiar dacă nu ai o problemă de sănătate, te poți programa pentru o întâlnire cu un doctor nutriționist. El te va învăța cum să mănânci, cât și în ce fel. Multe dintre alimentele pe care ți le va recomanda te vor ajuta să previi apariția unor boli. Pentru tine, cel mai simplu este să îți desenezi un grafic lunar, un fel de plan, în care să treci toți nutrienții necesari unei diete sănătoase. Astfel, nu vei uita niciodată sfaturile date de nutriționist, iar organismul tău îți va mulțumi.

Dieta bolnavilor de inimă
Problemele medicale legate de inimă dau de furcă multor oameni, de diverse vârste. Printre primele lucruri pe care doctorii cardiologi sau nutriționiști le recomandă este eliminarea sării din mâncare. Chiar dacă pare destul de complicat, pentru că alimentele fără sare aparent nu au gust, este totuși o chestiune de obișnuință. Apoi, un pas important în păstrarea unei inimi cât mai sănătoase este adoptarea unei alimentații fără grăsimi. Aici vorbim de o dietă fără carne grea (de porc, de exemplu), fără cartofi prăjiți, sosuri, maioneze etc. Inima are nevoie de fibre, de fructe și de legume proaspete, crude. Principalele alimente bogate în fibre sunt cerealele (tărâțe de grâu, făină integrală de grâu), unele fructe (nuci, caise, smochine, prune) și unele legume (fasole uscată, mazăre, linte). Mai multe despre dieta hipertensivilor, boală asociată afecțiunilor cardiace, la paginile 34/35.

Dieta bolnavilor de diabet
De cele mai multe ori, diabetul este o boală ereditară, moștenită din generație în generație. Cu toate acestea, ea poate să apară și din cauza unei alimentații proaste sau din cauza unui stil de viață nesănătos. În primul rând, diabeticul trebuie să renunțe la zahăr, dulceață, marmeladă sau omboane. lternativa este zaharina care poate îndulci anumite preparate. Ca și la cardiaci, se recomandă o dietă bogată în fibre și fără grăsimi. Bolnavul trebuie să mănânce la ore regulate și fixe, mai ales dacă este insulinic dependent. Alimentele care conțin glucide vor fi consumate doar în cantitățile permise de doctor. Nutriționiștii sunt de părere că diabeticul trebuie să mănânce multe salate de crudități care au un aport major de vitamine și săruri alcaline care combat acidoza. espre limentația
diabeticului de tip II, la paginile 36/37.

Dieta celor care suferă de anemie
Anemia este cauzată de cele mai multe ori de deficiențele de fier din alimentație. Statisticile arată faptul că femeile au nevoie de fier în organism de două ori mai mult decât bărbații. În principiu, dintr-o dietă adecvată anemiei, carnea roșie nu trebuie să lipsească. Peștele, ficatul, ouăle, legumele cu frunze verzi, dovleacul, spanacul, cartofii americani, cerealele sau fructele proaspete nu trebuie ocolite. Anemia, până a fi confirmată de analizele de sânge, îi dă corpului tău câteva semne: ești obosită, slăbită, nu te mai poți concentra, îți cade părul, ai amețeli, unghii sfărâmicioase etc.

Dieta pentru slăbit
Problema ilogramelor n plus nu este doar o chestiune de alimentație, ci ține în primul rând de un mod de viață nesănătos și de sedentarism. De cele mai multe ori, persoanele care vor să slăbească apelează la diete draconice, se înfometează, dar nu se gândesc că trebuie să facă și sport, mișcare. A pierde din greutate într-un timp foarte scurt poate duce la apariția unor boli, iar rezultatele scontate sunt, de fapt,  dezastruoase pentru organism. În plus, problema este nu cum să slăbești, ci cum să îți menții parametrii ideali după.
O astfel de cură de slăbire se ține doar după o discuție cu un nutriționist și după ce ai un plan prin care să împletești o alimentație corectă caloric cu exercițiile fizice indicate. La o simplă căutare pe internet vei găsi o sumedenie de diete care, chiar dacă au dat roade persoanelor care le recomandă, nu înseamnă că sunt bune și pentru tine. În linii mari, dacă vrei să urmezi o cură de slăbire, trebuie să ții cont de câteva reguli general valabile: stabilește-ți un obiectiv real (relativ la numărul de kilograme pe care vrei să le dai jos), bea multă apă, fixează-ți maximum 5 mese pe zi, la ore fixe, mănâncă încet și sănătos, nu cantitativ, nu-ți impune multe restricții, pune la punct un program de mișcare, de sport, schimbă-ți stilul de viață, exclude grăsimile, sucurile ne-
naturale și arbogazificate, mâncarea de tip fast-food.

Ce înseamnă o alimentație sănătoasă?
În primul rând, trebuie să facem o scurtă clasificare a grupelor de alimente necesare unei diete echilibrate și sănătoase: fructe, legume, cereale, lactate și carne.
Organismul are nevoie de câte puțin din fiecare grupă, doar așa poate funcționa normal. O singură grupă alimentară nu-i poate oferi corpului toți nutrienții vitali și, din această cauză, el se va îmbonăvi. A mânca sănătos înseamnă, pe lângă variația culinară, o dietă echilibrată care va ține cont de mai mulți factori ca: vârstă, sex, greutate corporală sau timp alocat mișcării și sportului.
Atenție! Nu confundați o dietă sănătoasă cu un regim alimentar! Regimul poate trata anumite afecțiuni, pe când o alimentație sănătoasă are rolul de a preveni îmbolnăvirea.

ADA OPREA

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*