Terapia prin artă

Fotolia_1790652
© Kasia Biel / Fotolia

Oare poţi deveni mai puţin anxios sau timid doar încumetându-te să umpli câteva coli de hârtie cu linii, cercuri şi pete de culoare? Psihologii te asigură că da. Te va ajuta și, dacă nu schimbi situaţia, măcar felul în care te raportezi la ea va fi altul. Sau pur şi simplu te vei relaxa și îți vei recăpăta buna dispoziţie

Aşadar, ce să fac?
Încotro s-o apuc?, te întrebi, neştiind cum să scapi de preaplinul din suflet, care simţi că te sufocă, de vălmăşagul de gânduri apăsătoare cumulat după una sau mai multe experienţe neplăcute ori tulburătoare, după o zi mult prea încărcată în nemulţumiri. Spre tine însuţi. Acolo vei găsi solulţia, acolo trebuie restaurată pacea.
Una din metode e terapia prin creaţie, adică prin desen, de data aceasta, care face parte, pe lângă terapia prin muzică, terapia prin poveste ş.a., din ceea ce se cheamă terapia prin artă, o modalitate cât se poate de simplă, de la îndemână, de înlăturare a tulburărilor psihice.
Pentru a-ţi vindeca rănile su-fleteşti nu-i nevoie să mergi la medic, o poţi face şi acasă. Desenând. N-ai de făcut decât „cinci paşi“, pe parcursul cărora să-ţi încredinţezi „problema“, emoţiile şi trăirile negative unei colii de hârtie, ea ajutându-te să-ţi restabileşti echilibrul, să-ţi recâştigi liniştea interioară.

Pasul 1

Aşază-te comod la masă, pune pe-aproape âteva arioci şi câteva coli albe de hârtie. Pune una dintre ele şi o cariocă în faţa ta. Închide pentru câteva minute ochii şi ascultă rumoarea din propriul organism, încercând ca în acest timp să nu te gândeşti la problema care te-a adus în stare de tensiune, ţine-o la distanţă. Cel mai bine ar fi, dacă reuşeşti, chiar să nu te gândeşti la nimic. Apoi, deschide încet ochii şi lasă carioca să alunece pe hârtie: linii, pete colorate, figuri geometrice. Important e să nu te gândeşti la ce anume desenezi. Lasă-te în voia inspiraţiei lăuntrice. Tabloul trebuie să fie lipsit de subiect, abstract. Când simţi că eşti întrutotul pătrunsă de activitatatea în sine, că procesul de creaţie te-a absorbit cu totul, întoarce-te la „problemă“, concentrează-te asupra ei.

Pasul 2

În această stare, copleşită din nou de propriile trăiri, alege o anumită culoare şi trasează liniile aşa cum îţi dictează emoţiile. Imaginează-ţi că muţi supărarea din tine pe hârtie. Varsă-ţi năduful pe aceasta. Trasează linii, cercuri, pătrate – tot ce vrei – până ce pe coala de hârtie nu va mai rămâne nici un loc liber. Ia încă o coală de hârtie şi continuă. Apoi încă una. Desenează până ce vei simţi că eşti golită de orice trăire, dar că încet-încet liniştea începe să te ia în stăpânire, echilibrul interior începe să se restabilească.

Pasul 3

Ia încă o coală de hârtie şi scrie pe ea ceea ce simţi în respectivul moment. Nu te gândi la ceea ce faci, scrie pur şi simplu asociaţiile care-ţi trec prin minte. Abia când simţi să parcă nu mai poţi, opreşte-te. Adună-ţi desenele şi dă-le foc sau rupele în bucăţi cât mai mici. Te-ai eliberat de starea de spirit apăsătoare, ea a trecut în desenul pe care l-ai făcut şi odată cu el a dispărut.

Pasul 4

Ţi-e mai bine, dar încă n-ai ajuns la sfârşitul procedurii. Aminteşte-ţi o zi în care te-ai simţit foarte bine, în care ai avut o mare bucurie. O zi plăcută, în care ai fost cuprinsă de o mare bucurie. Prima întâlnire cu persoana iubită, momentul încărcat de emoţie dinaintea plecării într-o vacanţă mult visată, împlinirea unei dorinţe arzătoare. Reprodu-ţi în minte evenimentul în cele mai mici detalii. Când a avut loc, în ce perioadă a anului, cu cine erai în acel moment, cine mai era prin preajmă, ce sunete se auzeau, ce mirosuri te-au impresionat, ce-ai simţit. Adică tot ce poate fi asociat cu ziua respectivă.

Pasul 5

Ia încă o coală de hârtie şi desenează figuri abstracte, alegând acele culori care crezi că te inspiră în acel moment. Desenează până în momentul când coala de hârtie se va fi umplut, după care întoarce-o pe partea cealaltă parte şi scrie câteva cuvinte care crezi că reflectă cel mai bine evenimentul din ziua respectivă. Această foaie n-o rupe, nici n-o arunca în foc, ci atârn-o într-un loc vizibil şi câteva zile la rând priveşte-o cât mai des.
N-a fost un exerciţiu dificil, nu-i aşa? E cât se poate de simplu, la îndemâna oricui, nu necesită mult timp şi nici nu-ţi creşte cheltuielile. Dar, ceea ce e mai important este că funcţionează. Prin reconstruirea situaţiei traumatizante, fie şi într-o formă ascunsă, simbolică, prin simulări repetate, ea te eliberează de tensiune, te ajută să-ţi învingi frica, să te debarasezi de pornirile de agresivite, de trăirile negative sau pur şi simplu să te relaxezi.
Dacă desenul nu te prea îmbie, poţi scrie o poveste. Nu puţini sunt autorii care s-au apucat de scris pentru a scăpa de temerei, pentru a soluţiona conflicte interioare.
De ce n-ai face-o şi tu? Fie şi doar pentru a te relaxa, şi tot va fi un câştig.

OLGA SVEDUNEAC

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*