Spune-mi ce mănânci, ca să-ți spun în ce toane ești

Foto: © uwimages / Fotolia

Foto: © uwimages / Fotolia
Foto: © uwimages / Fotolia

Te-ai întrebat de ce uneori ai poftă să devorezi o înghețată sau o porție mare de spaghetti, deși nu ți-e cu adevărat foame? Oamenii de știință îți oferă răspunsul: poftele culinare sunt strâns legate de starea ta emoțională.

Ți s-a întâmplat vreodată ca în timp ce stăteai comod în fața televizorului și urmăreai emisiunea favorită să te copleșească dorința de a mai mânca ceva, deși nu a trecut nici o oră de când ai luat cina? Ești de acord că frigiderul ascunde o grămadă de bunătăți ce îți pot tăia pofta de mâncare, dar asta nu te împiedică să ronțăi ceva înainte sau după o masă îndestulătoare. Explicații există: poate ceea ce ai mâncat la ora de masă nu te-a săturat suficient sau poate, pur și simplu, nu-ți place să arunci mâncarea rămasă și ai preferat să o mănânci. De acord, dar de ce când simți nevoia să ronțăi ceva nu mănânci orice, ci alegi ceva anume? De ce nu iei din frigider ceva la întâmplare, ci scotocești până găsești ceva care te satisface? Psihologii au găsit cauza: în anumite situații oamenii aleg alimentele în funcție de starea sufletească din acel moment.
Cu alte cuvinte, mănânci după cum te simți.

Supărarea și friptura, depresia și dulciurile
Potrivit unui studiu realizat de un grup de psihoterapeuți americani specializați în „de- pendența de mâncare”, există o relație foarte strânsă între starea afectivă de moment și alimentele la care poftim. Rezultatele studiului au arătat că cele mai multe dintre persoanele care erau furioase ori supărate au ales să mănânce preparate nu prea ușor de digerat, precum o friptură, în timp ce persoanele cu depresie au optat pentru alimente care conțineau zahăr și cafeină. Un individ cuprins de gelozie va mânca orice i se oferă sau orice găsește prin frigider, chiar dacă acele mâncăruri nu se numără printre preferatele lui. Potrivit eșantionului examinat, persoanele care se simțeau singure sau deprimate au optat pentru alimente bogate în carbohidrați, iar cele care traversau o perioadă stresantă sau dificilă, de exemplu un divorț, au poftit la dulciuri, în special la cele cu consistență moale, precum înghețață, dul-ceață sau miere. Din același studiu reiese că problemele în viața sexuală ne trezesc apetitul pentru preparatele făinoase: paste, biscuiți, prăjituri.
Vrei să știi cine din anturajul tău e cu adevărat stresat? Încearcă să-ți observi prietenii data viitoare când îi inviți la masă. Vei ști că cel stresat e acela care înhață primul sarea, deși nu este genul care preferă mâncărurile excesiv sărate.

Nu stomacul,  ci creierul dictează
Pofta alimentară și foamea sunt două lucruri total diferite. Foamea este o senzație fiziologică, născută din nevoia de a mânca pentru a supraviețui, în timp ce poftele culinare sunt rezultatul unor reacții chimice din creier, adeseori generate de trăirile și sentimentele noastre. Neurotransmițătorii din creier, precum serotonina, endorfinele, neuropeptidele sunt cei care ne fac să ne simțim fericiți sau triști. Aceste substanțe chimice sunt cele care, în funcție de nivelul lor din creier, generează pofta pentru anumite alimente (dulciuri, alimente cremoase, preparate sărate etc).

Femeile și bărbații  poftesc la fel?
Se pare că nu. Un studiu efectuat de cercetătorii francezi a ajuns la concluzia că femeile simt dorința să mănânce un aliment anume în special când sunt cu moralul la pământ, de exemplu când se simt singure, deprimate, plictisite. La bărbați, în schimb, situația este exact pe dos: ei au chef să se delecteze cu un preparat sau altul atunci când se simt fericiți și satisfăcuți.
Printre alimentele poftite cel mai des de femei se numără înghețata, ciocolata și prăjiturile, pe când bărbații poftesc alimente bogate în proteine și grăsimi, precum friptură cu sos, piure de cartofi, cartofi prăjiți, burger.

Un meniu adaptat
După cum am văzut, starea noastră emoțională ne influențează poftele alimentare, dar la fel de valabilă este și reciproca: ceea ce mâncăm ne influențează dispoziția.
Te simți tristă, deprimată sau anxioasă? Schimbă-ți meniul și ți se va schimba și dispoziția.

  • Te simți obosită fără un motiv anume? Ai nevoie de alimente bogate în proteine de calitate: piept de curcan, lapte și iaurt degresat, fructe de mare.
  • Ca să reduci anxietatea, in-clude în meniu cartofi, paste, pâine, fasole, cereale, ceapă. Între mese alege alimente bo-gate în carbohidrați și sărace în grăsimi: un fursec din orez, popcorn simplu (fără unt), un baton dietetic cu cereale.
  • Pentru o memorie mai bună alege alune, nuci, migdale, ficat, legume, cereale, fructe de mare, citrice, prune.
  • Alungă starea neplăcută de tristețe cu alimente bogate în acizi grași esențiali omega-3 (pește, mai ales somon) și în vitaminele B6 și B9: banane, ficat de pui, nuci, alune, legume verzi.
  • Ca să combați depresia alege alimente precum înghețată, paste, biscuiți, prăjituri, legume, nuci. Sigur, în cantități rezonabile, ca să nu-ți pui silueta în pericol.

ANGELA CÎLȚAN

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*