Soarele, mai mult, mai puţin?

Foto © philipus - Fotolia

Foto © philipus - Fotolia
Foto © philipus – Fotolia

Dermatologi din întreaga lume nu ostenesc să ne tot repete că, în cantitate mare, razele ultraviolete sunt nocive. Cu toate acestea,  în fiecare vară, ne grăbim spre mare,  să stăm iarăşi ore în şir la soare, fie pentru că   e binedispune, fie pe considerentul  că e sănătos. Da, dar cu măsură!

Efectele benefice ale radiaţiilor solare nu se limitează doar la favorizarea eliberării de serotonină, aşa-numitul „hormon al fericirii”, tot ele ne ajută şi în vindecarea rănilor şi a altor afecţiuni ale pielii, cum ar fi psoriazisul, eczemele de tot felul. Apoi, datorită razelor ultraviolete este sintetizată vitamina D, cu rol extrem de important în asimilarea calciului, ceea ce contribuie la creşterea rezistenţei oaselor. Pentru copii, soarele este foarte important, în- trucât îi apără de rahitism.
Dar, ca-n toate cele, de altfel, şi în cazul expunerii la soare trebuie respectată măsura. Altfel, pericolele ce stau la pândă sunt cât se poate de serioase, putându-se ajunge nu doar la o uscare excesivă pielii şi îmbătrânirea ei prematură sau la arsuri solare, ci şi la cancer de piele.
Capitalul solar
Razele ultraviolete se împart în trei categorii: A, B şi C. Cele mai periculoase pentru organism sunt cele din spectrul C (cu lungime de undă sub 290 mm). Din fericire, fiind reţinute de straturile de ozon din partea superioară a atmosferei, nu ajung la suprafaţa Pământului. Razele de tip B (lungime de undă de 290-320 mm) pătrund cu uşurinţă prin straturile de ozon, ele fiind cele care acţionează asupra pielii, stimulând producerea unui pigment special – melanina, cea care face ca pielea să capete o nuanţă închisă –, un mod de apărare a organismului împotriva radiaţiilor solare. Razele din spectrul A, cu cea mai mare lungime de undă (320-400 mm), care au o pondere de 90-95% din radiaţia ultravioletă ce ajunge la suprafaţa Pământului, acţionează asupra noastră pe nesimţite. Nu cauzează arsuri ale pielii, dar, pătrunzând în straturile profunde ale acesteia, provoacă diverse modificări, conducând la apariţia prematură a ridurilor. Pe tot parcursul vieţii, pielea noastră are capacitatea de a proteja organismul de acţiunea razelor ultraviolete doar timp de 50.000 de ore (în cazul celor cu pielea albă) sau chiar până la 150.000 de ore (în cazul celor cu pielea smeadă). Aşadar, dacă nu suntem atenţi în relaţia cu soarele, ne putem pierde „capitalul solar”, capacitatea genetică a pielii de autorefacere după contactul cu razele lui. Specialiştii susţin că un sezon de soare puternic poate îmbătrâni pielea cu 6 luni.
Cum te protejezi
Nu înseamnă nicidecum că, pentru a te proteja de efectele nocive ale radiaţiilor solare, ar trebui să-ţi petreci toată viaţa la umbră. Respectarea unor reguli n-ar face decât să-ţi protejezi sănătatea.

  •  Nu te expune acţiunii directe a radiaţiilor solare între orele 11 şi 17;
  •  Înainte de a te duce la plajă, răsfaţă-te cu un pahar cu suc de morcovi, betacarotenul pe care îl conţine această legumă ajută la refacerea ţesuturilor pielii, redându-i elasticitatea. Apoi, căldura este suportată mai uşor dacă organismul are suficient sodiu şi potasiu, elemente ce se găsesc din abundenţă în brânzeturi, cartofi, sfeclă roşie, caise şi banane. Mănâncă mai mult peşte, mai ales din cel oceanic, bogat în acizi graşi polinesaturaţi, ce se constituie într-o barieră internă în calea efectelor nocive ale radiaţiilor ultraviolete;
  •  Atunci când ne bronzăm, în organism se sintetizează o mare cantitate de vitamina D, dar, concomitent cu aceasta, lumina solară conduce la o diminuare a conţinutului de vitamina C, motiv pentru care n-ar fi rău să consumi cât mai multe citrice, kiwi, ardei gras şi pătrunjel, adevărate „zăcăminte” din această vitamină;
  •  Nu uita să bei apă, prin expunerea la soare organismul pierde rapid din rezervele de apă, ce trebuie neapărat refăcute.

Nu uita cremele!
Există o multitudine de creme, loţiuni, spray-uri cu factor de protecţie solară. Acesta (SPF) ne indică de câte ori poate fi crescut timpul de expunere la soare, fără să ne temem de arsuri, în cazul în care folosim respectivul produs pentru a ne proteja pielea. De exemplu, persoanele cu piele deschisă la culoare, care fac uşor arsuri în urma expunerii la soare, folosind o cremă cu SPF20, pot sta la soare ceva mai mult de o oră şi jumătate. Brunetele cu pielea smeadă, folosind aceeaşi cremă, pot sta la soare aproape toată ziua.

De ajutor  în caz de arsuri
În cazul în care arsurile nu sunt  prea puternice, clasica aspirină te-ar  putea ajuta să atenuezi neplăcerile  cauzate de acestea. Indicat ar fi să iei  tableta înainte ca pielea să apuce să se înroşească. Poţi recurge şi la remedii populare: comprese cu smântână, chefir, ceai negru tare, feliuţe de lămâie. Dacă pe piele apare însă o iritaţie sub forma unor broboane cu lichid, ai frisoane şi febră, iar durerile şi usturimea cauzate de arsuri nu trec după 24 de ore, ar fi bine să te adresezi unui medic.

Bine  de ştiut!
Şansele de a te confrunta  cu arsurile solare cresc în cazul administrării de antibiotice  sau diuretice, care, printre altele, au şi efect de intensificare  a sensibilităţii pielii la lumină.

OLGA SVEDUNEAC

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*