Și ochii obosesc: ai grijă de ei!

Fotolia_20791416
© Martinan / Fotolia

Lăcrimezi, ai senzație de înțepături sau usturime la ochi? Nu e neapărat vorba
de o tulburare de vedere, ci mai degrabă de oboseală vizuală. Hai să vedem
ce poți face ca să-ți odihnești ochii

Cu stilul de viață pe care îl avem astăzi, ochii noștri sunt foarte solicitați: în fiecare zi petrecem ore în șir la computer, privim la televizor, citim, ne desfășurăm mare parte a activităților sub lumină artificială…
Drept urmare este posibil ca la un moment dat oboseala vizuală să-și facă simțită prezența prin diverse simptome neplăcute.

Senzații supărătoare

Oboseala vizuală nu trebuie confundată cu tulburările de vedere care pot avea la origine o patologie retiniană sau oftalmologică și care în majoritatea cazurilor se corectează prin purtarea de ochelari. Oboseala vizuală poate apărea fie că porți ochelari, fie că nu. Care sunt semnele care trădează că ochii tăi sunt mult prea obosiți?

  • Sunt momente în care constați că acuitatea vizuală este diminuată.
  • Simți tensiune sau senzație de apăsare la nivelul globilor oculari.
  • Ochii sunt roșii, simți senzație de usturime, înțepături, mâncărimi.
  • Lăcrimezi mai mult decât ar fi normal sau, dimpotrivă, îți simți ochii uscați.
  • Adaptarea la constrastele luminoase îți provoacă disconfort.
  • Uneori, după ce petreci mult timp la computer, acuzi dureri de cap sau amețeli.

Computerul și lumina artificială

Studiile relevă că persoanele care lucrează la computer prezintă un risc cu 50% mai mare să se confrunte cu oboseala vizuală decât cele care nu muncesc la computer. Cu cât timpul petrecut în fața ecranului este mai mare, cu atât problemele vizuale sunt mai frecvente.
Echilibrul ochilor se bazează pe alternanța dintre vederea de aproape și cea de departe. Utilizând intens computerul, vederea de departe este mult mai puțin solicitată decât cea de aproape. În consecință, ochii obosesc foarte repede, mai ales dacă nu le acorzi momente de repaus.

Soluții: 

  • După fiecare 20 de minute petrecute în fața computerului, fă o pauză de un minut: privește pe fereastră și scrutează orizontul. În acest fel, mușchii care susțin cristalinul se relaxează.
  • În cursul zilei, oricând e posibil, închide ochii și acoperă-i cu palmele (fără să-i atingi), așa încât să nu ajungă la ochi nici un pic de lumină. Rămâi așa cel puțin 2 – 3 minute. Este o metodă de relaxare extrem de eficientă.

Lipsa lacrimilor

Atunci când nu se secretă o cantitate suficientă de lacrimi, ochii nu sunt hidratați corespunzător, motiv pentru care pot apărea simptome precum senzație de înțepături sau de arsură. Din ce cauză se poate ajunge la „uscăciunea“ ochilor? Factorii sunt numeroși: poluarea, fumul de țigară, aerul din interior prea uscat, o alimentație greșită, administrarea unor medicamente, purtarea de lentile de contact timp de ani de zile, vârsta, munca prelungită în fața computerului.

Soluții:

  • Clipitul este gestul prin care lacrimile sunt „întinse“ pe suprafața ochilor, hidratându-i. Amintește-ți să clipește cât mai des posibil, în special când stai în fața monitorului (în aceste momente ai tendința să clipești mult mai rar).
  • Dacă observi că senzația de ochi uscați persistă, ar fi bine să te adresezi medicului oftalmolog, care îți poate prescrie lacrimi artificiale.

Iluminatul incorect

Oboseala oculară este adeseori cauzată de iluminatul incorect. Ai grijă, mai ales când citești sau lucrezi la computer, să beneficiezi de cât mai multă lumină naturală, iar dacă acest lucru nu e posibil asigură-te că dispui de o lumină artificală adecvată.

Soluții:

  • Când privești la televizor sau lucrezi la computer, ai grijă ca în încăpere să nu fie complet întuneric. Lasă aprinsă o mică veioză și poziționeaz-o în așa fel încât lumina ei să nu reflecte în ecran.
  • Nu te așeza cu spatele la fereastră.
  • Când lumina de afară e prea puternică (vara mai ales), poți folosi un stor ca să-i mai reduci intensitatea.

Alimente pentru ochi sănătoși 

Unele alimente conțin acele vitamine, minerale și oligoelemente care au proprietăți regenerative și protectoare asupra ochilor, ca de exemplu vitaminele A, B, E, zinc, seleniu, crom etc.
Pentru a funcționa corect, ochii au nevoie de cantități mari de oxigen: ei consumă aproape la fel de mult oxigen ca inima, care este de 6 ori mai mare. Ca să primească acest oxigen, este necesar ca micile vase de sânge care îi irigă să fie în perfectă stare, iar starea acestora depinde în mare măsură de alimentație.
Așadar, pentru ca ochii tăi să reziste mai bine solicitărilor la care îi supui zilnic, ai grijă să introduci în alimentație cât mai multe fructe și legume proaspete, în special din cele bogate în betacaroten: morcovi, spanac, roșii, ardei gras, caise, piersici, mango.
Alimente excelente pentru vedere sunt afinele, ce conțin antocianine, substanțe care protejează pereții capilarelor și regenerează rodopsina din celulele cu bastonașe (care asigură vederea la lumină slabă și pe timp de noapte).

ANGELA CÎLȚAN

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*