Sfaturi pentru fumători

Foto: © Mr Korn Flakes - Fotolia

Foto: © Mr Korn Flakes - Fotolia
Foto: © Mr Korn Flakes – Fotolia

Toţi fumătorii ştiu că tutunul are efecte nocive asupra organismului. Şi totuşi… Mulţi cochetează cu ideea de a renunţa la ţigări, puţini reuşesc s-o şi facă.  Te numeri printre aceştia din urmă? Până să vină fericita zi când vei fi abandonat acest obicei, ia măcar măsuri prin care să contracarezi, pe cât posibil,  urmările negative. Chiar dacă nu rezolvă întrutotul problema, o dietă minuţios aleasă îţi poate fi de un real folos.

Preţioasa vitamina C,  în deficit
Substanţele nocive care ajung în organism prin tutun determină o multitudine de modificări nedorite în organism. Printre acestea se numără şi efectul devastator asupra aportului de vitamine necesar funcţionării organismului în parametrii optimi, „înghiţit” parcă de fumul de ţigară. Preferată se pare a fi vitamina C, pe care tutunul o distruge rapid, favorizând astfel oxidarea ţesuturilor şi a celulelor. Prin urmare, fumătorii ar trebui să-şi asigure un nivel mult mai ridicat de vitamina C – necesarul organismului lor fiind de 2,5 ori mai mare decât al celor ce nu au acest viciu – şi mai mulţi antioxidanţi. Surse de vitamina C: kiwi, citricele, cătina, măceşele, vişinele, apoi ardeii, inclusiv cei iuţi, urzica, pătrunjelul, roşiile şi varza de Bruxelles, dar şi merele.

Detoxifierea, esenţială
Nu doar suplinirea vitaminelor distruse este importantă, ci şi dezintoxicarea organismului. O soluţie excelentă în acest sens o pot constitui sucurile de fructe. Prin acestea, pe lângă beneficiul asigurării unei importante cantităţi de lichide, fumătorul având o nevoie crescută de lichide – cel puţin 2,5 l pe zi – faţă de un nefumător, şi de vitamine şi microelemente, fibrele şi pectinele pe care le conţin au capacitatea de a neutraliza toxinele introduse în organism prin fumul de ţigară. Cele mai indicate unui fumător sunt sucurile de portocale,  grapefrut, vişine şi mere.

Neutralizarea  metalelor grele
Un alt aspect privind îmbunătăţirea dietei în scopul reducerii toxicităţii este legat de neutralizarea metalelor grele pătrunse în organism odată cu fumul de ţigară. Primul pe lista alimentelor recomandate în acest sens este topinamburul, cunoscut sub denumirea populară de „nap porcesc” sau „mere de pământ”. Rizomii de topinambur conţin substanţe care elimină toxinele din organism, exact de ce are nevoie un fumător. Recomandaţi sunt mai ales tuberculii consumaţi cruzi. Cum nu oricui îi este la îndemână să includă în dieta zilnică topinambur, se poate opta şi pentru algele marine, sub formă uscată sau suplimente nutritive cu extract de alge marine. Cele mai valoroase sunt algele brune. Specialiştii în nutriţie au demonstrat că algele marine reprezintă, pe lângă un nutrient natural cu nenumărate efecte benefice asupra sănătăţii, un remediu natural pentru eliminarea metalelor grele din organism şi a toxinelor acumulate prin fumat. Alginaţii, fibrele alimentare care se găsesc în algele brune, au capacitatea de a le absorbi din organism, după care sunt elilminaţi împreună cu acestea.

Vrei să te laşi?
Îţi vine în ajutor tot dieta, susţin cercetătorii de la Centrul Medical al Universităţii Duke din SUA. Şi îţi recomandă să consumi lapte, fructe şi legume crude. De ce tocmai aceste alimente? Întrucât, susţin aceiaşi cercetători, înrăutăţesc gustul fumului de ţigară. Ajutându‑te să răreşti ţigările sau chiar să le abandonezi. S-a ajuns la această concluzie în urma unui sondaj la care au participat fumători înrăiţi, cărora li s-a cerut să indice alimentele sau băuturile care înrăutăţesc gustul ţigărilor. Dintre aceştia, 19% au mărturisit că ţigările au un gust neplăcut după ce beau lapte, 14% că le suportă cu greu dacă beau sucuri de fructe, iar 16% au declarat că nu pot fuma dacă înainte au mâncat fructe sau legume crude. Dintre participanţii la studiu, 44% au fost de părere că băuturile alcoolice îmbunătăţesc gustul fumului de ţigară, iar 45% dintre ei au afirmat acelaşi lucru despre băuturile care conţin cofeină (cafeaua şi băuturile pe bază de cola). Aşa se explică de ce dorinţa de a fuma este mai intensă când te delectezi cu o cafea sau când savurezi o bere. S-a constatat că şi anumite legume, precum vânăta, ţelina, broccoli sau castravetele, au acelaşi efect ca şi laptele asupra gustului unei ţigări dacă sunt consumate înainte de a o fuma. Dar, după părerea aceloraşi cercetători, includerea alimentelor care înrăutăţesc gustul ţigării sau excluderea celor care îl îmbunătăţesc nu sunt suficiente pentru a renunţa definitiv la ţigări. Mai este nevoie şi de multă, multă voinţă, eventual şi de substituienţi de nicotină (gumă, plasturi, tablete) sau ţigară electronică. Se poate recurge în acest sens şi la ajutorul plantelor. Un ceai de pedicuţă, obligeană, mentă, salvie sau podbal ţi-ar putea tăia şi ele pofta de ţigară.

OLGA SVEDUNEAC

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*