Semințele de in

Foto: © Marina Lohrbach - Fotolia.com.

Foto: © Marina Lohrbach - Fotolia.com.
Foto: © Marina Lohrbach – Fotolia.com.

Ca ecou la părerea nutriţioniştilor din întreaga lume privind proprietăţile terapeutice de excepţie ale seminţelor de in, micile granule colorate au ajuns să joace un rol important în alimentaţie, cu rol de prevenire şi tratare a diverse afecţiuni.
În compoziţia seminţelor de in intră trei tipuri de acizi graşi polinesaturaţi: omega-3 (mai mult decât în orice al tip de ulei şi de 3 ori mai mult decât în grăsimea de peşte), omega-6 şi omega-9, necesare în toate procesele vitale ale organismului. Apoi, seminţele de in mai sunt şi o sursă excelentă de fibre, polizaharide, iar în lignani – apreciabili „hormoni vegetali”, cunoscuţi ca antioxidanţi valoroşi – este de 100 de ori mai bogat decât orice alte vegetale. Mai conţin şi vitaminele F (care participă activ în metabolismul lipidelor şi colesterorului), A şi E (aşa-zisele „vitamine ale frumuseţii”), cu efect benefic asupra pielii, din grupa B, dar şi de seleniu şi lecitină. Introduse în mod frecvent în alimentaţie, seminţele de in contribuie la îmbunătăţirea activităţii rinichilor, ficatului, tiroidei, aparatului digestiv, previn tromboza, reduc riscul de boli cardiovasculare şi cancer, previn îmbătrânirea prematură.
Stimulează digestia
Efectul astringent şi blând laxativ, datorită conţinutului ridicat de fibre (cam 40 g fibre la 100 g de seminţe) recomandă seminţele de in în tratarea constipaţiei cronice. În tratamentul afecţiunilor intestinale se recomandă un consum de 50 g de seminţe de in, de preferinţă sub formă de pulbere şi cu multă apă, timp de 2 săptămâni. Uleiul din seminţe de in are efect calmant şi antiinflamator, fiind indicat în inflamaţiile aparatului digestiv, dar şi în prevenirea hemoroizilor şi a litiazei biliare.
Protejează inima
Prin conţinutul bogat în acizi graşi polinesaturaţi omega-3, consumul seminţelor de in contribuie la scăderea tensiunii arteriale, reducerea nivelului colesterolului „rău” şi a trigliceridelor, ceea ce le recomandă în prevenirea aterosclerozei, accidentului vascular cerebral, infarctului miocardic, a formării cheagurilor de sânge pe artere.
Te ajută să slăbeşti
S-a constatat că fibrele din seminţele de in interacţionează cu asimilarea grăsimilor, acizii graşi pe care îi conţin scad pofta de mâncare şi stimulează arderea caloriilor, contribuind aşadar la pierderea în greutate.
Previn cancerul de colon şi prostată
Se consideră că seminţele de in, ca una din cele mai importante surse de lignani, constituie un mijloc valoros în prevenirea cancerului de prostată şi colon.
Expectorant
Din seminţe de in se poate obţine un bun expectorant pentru tratarea bronşitei cronice. Se agită timp de 15 minute o jumătate de linguriţă de pulbere de seminţe de in în 150 ml apă, după care se strecoară lichidul şi se beau din el câte 2 linguri de 3–4 ori pe zi.
Introducerea în mod regulat a seminţelor de in în dietă scade intensitatea acceselor astmatice, reduce agresivitatea alergiilor.
Uz extern
Abcese, furuncule, răni. Compresele cu seminţe de in zdrobite ajută la maturarea abceselor şi furunculelor, iar în amestec cu mierea ajută la vindecarea rănilor.
Conjunctivită. Se infuzează o linguriţă de seminţe de in în 50 ml apă clocotită timp de 15 minute, după care se pisează până se obţine un lichid cleios, se strecoară şi se foloseşte la spălarea ochilor, de 2–3 ori pe zi.
Urcior. Se încălzesc într-un vas seminţele de in, după care se înfăşoară într-o batistă şi se aplică pentru 5–7 minute, de 5–6 ori pe zi, pe locul afectat.
Cum pot fi consumate
De obicei, se recomandă a fi consumate sub formă de pulbere cu o cantitate apreciabilă de lichid. Ar fi de dorit ca seminţele de in zdrobite – pot fi trecute prin râşniţa de cafea – să nu fie supuse tratamentului termic.

  • Adaugă seminţe de in măci-nate în salate (inclusiv în cea de vinete), incorporează-le în iaurt, amestecă-le cu cerealele pe care le consumi dimineaţa, introdu-le în reţetele printre ale căror ingrediente se numără şi alunele.
  • Înlocuieşte când faci aluat de clătite sau brioşe oul cu o lingură de seminţe de in măcinate amestecate cu apă, vor ieşi ceva mai mici ca volum, dar mult mai gustoase. La fel şi când prepari în casă pâine, plăcinte, pateuri.
  • Înlocuieşte uleiul pe care îl foloseşti cu unul din seminţe de in.

Precauţii
În scop profilactic se recomandă să se consume cel puţin 5 g de seminţe de in pe zi, iar în scop terapeutic – dimineaţa şi seara câte 2 linguri de pulbere. Durata unei cure: de la una la câteva luni.

  •  S-a constatat că toate preparatele pe bază de seminţe de in care pot reduce absorbţia unora dintre substanţele ce intră în compoziţia medicamentelor, motiv pentru care, înainte de a recurge la ele, e indicat să fie consultat medicul.
  •  Ar fi de dorit să se evite consumul zilnic de seminţe de in în perioada sarcinii şi a alăptării.
  •  Nu sunt recomandate în caz de cancer de prostată, uterin, de sân sau ovarian, ci doar la prevenirea acestora.

OLGA SVEDUNEAC

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*