S.O.S. canicula

Foto © belahoche - Fotolia.com.jpg

Foto © belahoche - Fotolia.com.jpg
Foto © belahoche – Fotolia.com.jpg

Pentru majoritatea dintre noi principalele neplăceri cu care ne poate face să ne confruntăm canicula sunt tensiunea mărită, circulaţia defectuoasă, deshidratarea, insolaţia  şi arsurile solare.

Pentru cei ce suferă de afecţiuni cronice, căldura excesivă poate conduce la complicaţii mult mai serioase, grave chiar. Având grijă ce şi cât bem, ce şi cât mâncăm în zilele caniculare îi vom face faţă mai uşor.
Modificările climatice cu care ne confruntăm şi care se manifestă prin variaţii de temperatură, umezeală, căldură insuportabilă, au efecte negative asupra sănătăţii, agravând bolile cu care ne confruntăm, cei mai vulnerabili fiind copiii, vârstnicii şi bolnavii cronici, mai alesi cei suferinzi de afecţiuni cardiace. Dacă împotriva umezelii, a furtunilor şi vijeliilor nu avem ce face, caniculei, dacă avem grijă ce şi cât bem, ce şi cât mâncăm în zilele foarte călduroase, îi putem face faţă mai uşor.
Hidratarea, esenţială
Când organismul nu are suficiente lichide, circulaţia sângelui încetineşte, digestia este îngreunată, creierul nu mai funcţionează cum ne-am dori, de unde şi apatia, şi lipsa de concentrare. Aşadar, ce şi cât bem pe caniculă? E de la sine înţeles că în zilele toride ale verii trebuie să bem mai multe lichide ca de obicei, cam 2- 2,5 l pe zi. Mai exact, necesarul poate fi calculat individual: 30 ml de lichide la 1 kg din greutatea corporală. Important însă este şi ce anume bem, nu doar cât. Putem bea apă plată, de preferinţă îmbunătăţită cu puţin suc de lămâie, apă minerală – ne ajută să refacem mineralele pierdute prin transpiraţie –, uşor trezită, ne putem desfăta cu sucuri de legume şi fructe. Şi, totuşi, cea mai indicată băutură pentru a-ţi potoli setea pe timp de caniculă este considerat a fi ceaiul, în special cel din ceai verde. Şi nu rece, ci cald, fierbinte chiar, cum obişnuiesc să-l bea locuitorii din ţinuturile tropicale. Ceaiul cald activează transpiraţia, iar aceasta, după cum ştim, constituie cel mai bun mijloc de termoreglare a organismului. Apa rece este eliminată foarte repede prin transpiraţie, pe când cea caldă hidratează celula trecând mai uşor prin membranele diverselor ţesuturi. În plus, ceaiul fierbinte conduce la fluidizarea sângelui, ceea ce înseamnă că scade riscul formării cheagurilor. Setea ne-o putem potoli şi cu lactate: iaurt, chefir, sana cu un conţinut redus de grăsimi şi, eventual, cu adaos de fructe de sezon.
Nu orice, nu oricum
Mâncăruri „uşoare”. Acestora ar trebui să dăm preferinţă în zilele de vară pentru a face mai uşor faţă căldurii, evitându-le pe cele considerate „grele”, prăjelile şi grăsimile, dulciurile care conţin mult zahăr, produsele de patiserie şi cofetărie.
Porţii mici şi dese. E important să nu ne ghiftuim, suprasolicitând în plus organismul, şi aşa destul de stresat de condiţiile climatice. Apoi, principala masă ar fi bine să fie mutată spre seară, după ce afară s-a mai răcorit, dar nu prea aproape de ora de culcare.
Vitamine şi minerale. Din cauza transpiraţiei excesive, în zilele caniculare organismul pierde nu doar apă, ci şi substanţele minerale eliberate odată cu aceasta, care, dacă nu sunt înlocuite la timp, pot genera o serie întreagă de tulburări metabolice şi cardiovasculare. De aceea este atât de important ce şi cât mâncăm, ce şi cât bem în zilele caniculare. Încearcă să incluzi în meniu produse bogate în vitamina D (peşte, lapte, brânzeturi, ouă), care oferă protecţie împotriva radiaţiilor ultraviolete. Vara procesele metabolice sunt ac-celerate, consumul de vitamine şi minerale este crescut. Mai ales în zilele călduroase creşte consumul de vitamina B şi vitamina C. Radiaţiile solare scad rezervele de vitamina C din organism, drept urmare, e nevoie s-o compensăm prin a consuma: coa- căze, citrice, pătrunjel, ardei, varză, măceşe.
Paza bună…

  •  Nu bea lichide reci direct din frigider, rişti să răceşti în plină vară;
  •  Poartă haine lejere, nu mulate pe corp, căci pot provoca iri- taţii ce se pot infecta;
  •  Nu-ţi planifica plimbările şi activităţile solicitante chiar în orele cu căldură dogoritoare;
  •  Atenţie la alcool şi cafea! Elimină apa din organism, putând conduce, aşadar, la deshidratare. Chiar şi cea mai căutată băutură alcoolică a verii – berea – deshidratează, întrucât creşte cantitatea de lichide eliminate din organism, prin urinări mai dese;
  •  Nu uita: aerul condiţionat nu este întotdeauna benefic. Trecerile bruşte de la o temperatură la alta pot declanşa rinita vaso-motorie, care se manifestă prin tuse, strănut, lăcrimarea ochilor;
  •  În propria bucătărie, în perioadele călduroase, ar fi bine să găteşti mâncarea în cantităţi mici, pentru cel mult 2 zile, altfel, păstrată mai mult timp, fie şi în frigider, s-ar putea altera. Renunţă un timp la obiceiul de a găti mâncarea în cantităţi pentru toată săptămâna, altfel e foarte posibil să fii nevoită să arunci o mare parte din acestea;
  •  Efort fizic, cu măsură. Cani-cula este o serioasă încercare pentru organism, motiv pentru care n-ar trebui să-l suprasolicităm nici cu efort fizic, mai ales între orele 11-12 şi apoi 17-18, când activitatea solară este maximă.

OLGA SVEDUNEAC

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*