S-a instalat hipertensiunea. Ce-i de făcut?

Foto: © Picture-Factory - Fotolia.com

Foto: © Picture-Factory - Fotolia.com
Foto: © Picture-Factory – Fotolia.com

Hipertensiunea arterială se instalează și evoluează pe tăcute, fără dureri și fără simptome supărătoare. Cu toate acestea, este o afecțiune care te poate expune unor complicații serioase. Cum o ții sub control?
Cu toții avem tensiune arterială: ea reprezintă presiunea cu care sângele circulă în artere. Avem nevoie de tensiune pentru ca sângele propulsat de inimă la fiecare contracție să ajungă până în vârful picioarelor noastre.
Știm că măsurarea tensiunii arteriale face parte din examenele medicale de rutină. După ce îți măsoară tensiunea, medicul îți comunică cele două numere, să presupunem 12 cu 7. Ce reprezintă acestea? De fiecare dată când mușchiul cardiac se contractă presiunea arterială crește până la o valoare maximă (12 în exemplul nostru), iar apoi, între două contracții cardiace, scade la minimum (7 în exemplul nostru). Aceste două numere extreme caracterizează presiunea existentă în interiorul arterelor.
Silențioasă, dar periculoasă
Hipertensiunea arterială este una dintre acele afecțiuni care se instalează și evoluează de cele mai multe ori silențios, fiind depistată întâmplător. Acest lucru nu o face însă mai puțin periculoasă pentru sănătate, în special pentru sănătatea inimii.
Simptomele ei sunt discrete și adeseori ignorate: oboseală, tulburări de ritm cardiac, dureri de cap ce apar de obicei dimineața la trezire, în partea din spate a capului, amețeli, țiuituri în urechi, respirație îngreunată după efort fizic ușor, nervozitate, insomnie. Le-ai putea pune pe seama oboselii și stresului, dar dacă sunt prezente asemenea manifestări ar fi bine să te asiguri că ele nu sunt cauzate de hipertensiune. Fă-i o vizită medicului de familie și roagă-l să-ți măsoare tensiunea, preferabil atunci când te simți rău. Netratată, hipertensiunea poate afecta diferite organe și poate conduce la serioase probleme de sănătate: accident vascular cerebral, infarct de miocard, insuficiență renală, leziuni oculare etc.
Nu uita! Chiar și cei mai sănătoși dintre noi pot dezvolta hipertensiune arterială din cauză că, pe măsură ce îmbătrânim, arterele ni se îngroașă, pierzându-și elasticitatea. Astfel, activitatea inimii este îngreunată atunci când face eforturi crescute pentru a pompa suficient sânge. Este bine să ai grijă din timp de inima ta.
La control
Nu poți afirma că ai hipertensiune arterială pe baza unei singure măsurători. Există situații în care este normal ca tensiunea să crească, de exemplu dacă ai consumat cafea sau ai fumat mai mult, dacă ești stresată, nervoasă sau emoționată, dacă nu ai dormit suficient, dacă ai făcut efort fizic intens etc. Existența hipertensiunii se confirmă doar dacă obții valori crescute în urma mai multor măsurători, efectuate la intervale regulate de timp.
Cel mai bine este să-ți măsori tensiunea în același moment al zilei, în poziție șezândă, după o perioadă de repaus de 30 de minute, fără să fi fumat cu 15 minute în urmă, să fi băut cafea cu o oră înaintea măsurătorii sau seara, la sfârșitul activității cotidiene.
Ai HTA. Ce faci?
Așadar, medicul a descoperit că ai valorile tensiunii crescute. Trebuie să știi că în 90% dintre cazuri este vorba de hipertensiune arterială (HTA) esențială, adică fără o cauză precisă. Dacă valorile tensiunii sunt doar ușor crescute, ai toate șansele să ții boala sub control doar schimbându-ți alimentația și stilul de viață. În cazul în care tensiunea atinge valori mari medicul îți va recomanda, alături de revizuirea modului de viață, și un tratament medicamentos. Hai să vedem ce poți face ca să menții tensiunea la valori normale sau cât mai aproape de acestea.

  •  Evită alimentele cu conținut ridicat de sare: mezeluri, afumături, produse marinate, murături, telemea, alune sărate, hamburgeri, conserve, supe la plic etc. Când gătești, folosește în loc de sare mirodenii uscate (măghiran, cimbru, busuioc).
  •  Mănâncă cel puțin 3 porții de fructe și legume pe zi.
  •  Include în meniu alimente bogate în potasiu (fasole, cartofi, banane, roșii, fructe uscate), în calciu (lapte, iaurt, chefir, brânză de vaci) și în magneziu (fulgi de ovăz, alune, pâine graham sau neagră).
  •  Redu cantitatea de grăsimi „rele” (carne grasă, mezeluri, iaurt gras, lapte integral, smântână, unt, frișcă, prăjeli, produse de patiserie, preparate fast-food) și include în meniu grăsimile sănătoase (pește, avocado, ficat, ulei de măsline, ulei de rapiță, de in, de porumb, de floarea-soarelui, alune, fistic).
  •  Recent, studiile ne arată că frunzele de măslin sunt o sursă de sănătate pentru întreg organismul, dar mai ales pentru inima noastră. Ele ajută la reducerea tensiunii arteriale și a colesterolului. Secretul stă în substanța denumită oleuropeină, care are antioxidanți foarte puternici ce împiedică depunerea colesterolului rău (LDL) pe artere, menținând elasticitatea vasculară. Așadar, o soluție naturală și eficientă pentru prevenirea și tratarea hipertensiunii pot fi extractele din frunze de măslin. Atenție însă: alege un preparat testat și care conține o cantitate mare de substanță activă.
  •  Limitează consumul de cafea la cel mult o ceașcă pe zi (aproximativ două lingurițe de cafea, dar nu ness) și evită alcoolul.
  •  Fă multă mișcare: plimbări în pas alert cel puțin de trei ori pe săptămână câte o jumătate de oră, înot, mers pe bicicletă.
  •  Renunță la fumat.
  •  Scapă de kilogramele în plus. Fiecare kilogram pierdut duce la scăderea tensiunii în medie cu 2 mm Hg.
  •  Pe parcursul implementării noului „stil de viață” măsoară-ți TA zilnic. Dacă rămâne la o valoare de peste 140/95 este necesar consult și tratament.

Tensiune normală sau prea mare?
Tensiunea ideală de re-ferință este 120/70, dar aceste cifre variază în funcție de vârstă (valori ușor mai mari la persoanele de peste 55 de ani), în funcție de sex (bărbații au o tensiune mai mare decât femeile), de nivelul de stres sau de efort fizic etc. (dar sub 139/90).

  •  Valorile mai mici de 139/89 sunt considerate normale. Vorbim de hipertensiune atunci când una dintre cele două valori sau ambele depășesc limitele normale.
  •  Valorile cuprinse între 140/90 și 159/99 indică hipertensiune ușoară.
  •  Valorile cuprinse între 160/100 și 179/109 indică hipertensiune moderată.
  •  Valorile cuprinse între 180/110 și 209/119 (sau peste) trădează hipertensiune severă.

ANGELA CÎLȚAN

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*