Obiceiuri bune din copilărie, pentru o inimă sănătoasă

Fotolia_8651734

Foto: © Monkey Business / Fotolia

Când copilul a devenit adult, sunt greu de schimbat deprinderile din cei şapte ani de acasă, iar ele contează atât de mult! Obiceiurile în ceea ce priveşte alimentaţia şi, în general, stilul de viaţă le învaţă de la cei ce le sunt exemple în copilărie:  părinţii şi bunicii. Înţelepţi şi conştienţi de pericole, ei sunt cei care ştiu cel mai bine cum să-i ferească pe copii de suferinţe

Studiile arată că este în creştere numărul copiilor cu valori mari ale colesterolului, trigliceridelor şi al celor pasibili de a se îmbolnăvi de diabet tip 2. Aceştia sunt trei factori de risc pentru bolile cardiovasculare. Dar prin controlul greutăţii, un program de exerciţii fizice urmat cu consecvenţă şi schimbări ale stilului de viaţă, ei pot evolua ca adulţi sănătoşi.
Pe de altă parte, ştii bine, predispoziţia către boli cardiovasculare este ereditară, dacă părinţii tăi, adică bunicii copilului suferă de astfel de boli, e cazul ca tu, părintele, să adopţi pentru cel mic toate regulile de profilaxie a bolilor de inimă.

Multă mişcare şi pasiune pentru un sport

  • A avea un copil aşezat, cuminte, liniştit, nu e o bucurie; chiar dacă e mai confortabil pentru tine, ca părinte, preferă să fie zglobiu, aşa îi stă bine unui copil, în mişcare, explorând teritorii, alergând în parc. Până în jurul vârstei de 4 ani, nu te aventura să îl înscrii la un sport, dar poţi să dansezi cu el, să te joci, să îl scoţi afară cu tricicleta, să faceţi gimnastică matinală în familie, obişnuindu-l să fie activ.
  • După 5 ani, în funcţie de cum s-a dezvoltat, de aptitudini, de dorinţa lui, de starea de sănătate şi de recomandările unui medic, optează pentru un sport care să dezvolte armonios întregul corp, nu doar anumite grupe de muşchi. Alege înotul, gimnastica ritmică, dansul sportiv. Înainte de a opta pentru unul dintre aceste sporturi, cere părerea medicului pediatru.
  • În timpul liber, nu renunţa nici la activităţile sportive în familie. Chiar dacă îţi va lua ceva timp să îl înveţi să pedaleze sau să patineze, ce amintire mai minunată îi poţi oferi decât o întrecere între părinţi şi copii biciclişti, într-o duminică de vară sau câteva ore pe patinoar într-un weekend de iarnă? Tradiţiile familiei sunt transmise peste generaţii; stabiliţi de comun acord o zi pe săptămână pentru mers pe bicicletă, o alta pentru alergări în parc şi dimineaţa pentru gimnastică. Copilului îi va intra în obişnuinţă.
  • 9 ani e vârsta la care poţi alege pentru cel mic un sport de echipă: fotbal, baschet, hochei, volei. Echipa şi antrenorul vor contribui la modelarea caracterului. Nu insista să practice acel sport dacă, după o perioadă de probă de aproximativ 3 săptămâni, susţine că nu-i place. Încearcă un alt sport sau obişnuieşte-te cu ideea că face sport în afara unui club, cu vecinii de la bloc sau împreună cu prietenii şi colegii.
  • Pentru starea de bine pe care i-o dă mişcarea, la maturitate, plăcerea de a face sport se va transforma în necesitate. Avantajele mişcării, ale unei vieţi active sunt de necontestat: ne păstrează în formă, ne feresc de depresie, ne ţin departe de micile ecrane, ne conectează cu natura şi cu cei din jur.

Mare grijă cu alimentaţia!

  • Ia-l cu tine la cumpărături şi formează-i obiceiuri sănătoase în legătură cu achiziţionarea alimentelor. Cumpără legume şi fructe, pe cât posibil, de la producători şi împărtăşeşte-i secretele tale: cum deosebeşti ingredientele proaspete, naturale, care sunt diferenţele de calitate, de ce ai ales un produs şi nu altul asemănător. Mai târziu, va face alegeri corecte fără consilierea ta.
  • La magazin, arată-i că eticheta produsului este importantă şi explică-i ce ingrediente sunt nocive. Pentru o inimă sănătoasă, grăsimile (lipidele), zahărul şi cantitatea de sodiu ideale sunt cele ale căror valori sunt exprimate în cifre mici.
  • De fiecare dată când mergeţi în piaţă, nu pleca fără să-i ceri să aleagă cel puţin un fruct, iar acasă aminteşte-i să-l consume.
  • Pe măsură ce creşte şi îl introduci în lumea gusturilor, fă-i cunoştinţă cât mai târziu cu sarea, mezelurile, grăsimile şi dulciurile. Oferă-i-le după sfatul medicului şi nu ceda insistenţelor lui de a-i suplimenta porţiile. Pentru fapte bune, nu-i oferi drept recompensă dulciuri, ci alte activităţi: promite-i seara o poveste mai interesantă, lasă-l să picteze cu degetele, cumpără-i un joc special, du-l într-un parc de distracţii destinat exclusiv copiilor.
  • Când a mai crescut şi a devenit îndemânatic, dar a rămas suficient de curios, îndeamnă-l să participe alături de tine la prepararea mâncărurilor. Mândria realizării personale, izul ademenitor şi satisfacţia muncii sunt motive întemeiate pentru ca el să deguste produsele. Poate pasiunea pentru gătit va avea rădăcini acum, în copilărie, iar mai târziu va fi un motiv să evite alimentele tip fast-food.
  • Alege cu grijă modul în care găteşti peştele şi legumele, căci trebuie să se numere printre preferinţele lui, fiind alimente sănătoase. Foloseşte plantele aromatice la vârsta la care le tolerează şi împrieteneşte-l devreme cu toate alimentele care îi cresc imunitatea, dintre acestea usturoiul şi ceapa fiind nelipsite.

Un stil de viaţă sănătos
Alături de alimente şi obişnuinţa de a face mişcare, un stil de viaţă sănătos presupune să respecţi ordinea, programul de joacă şi de teme, orele de culcare, durata totală a orelor de somn de pe parcursul unei zile. O viaţă ordonată presupune respectarea unor reguli şi tu vei avea grijă să i le aminteşti ori de câte ori e nevoie. „De ce nu am voie să mă uit şi noaptea la desene?“, „De ce să nu beau apă în timpul mesei?“, „Şi ce dacă nu mă spăl pe mâini înainte de masă?“ sunt numai câteva întrebări la care trebuie să găseşti răspunsuri convingătoare, care să-l impresioneze îndeajuns încât să nu renunţe toată viaţa la bunele obiceiuri.
Şi nu în ultimul rând, pune accent pe consumul unor cantităţi de apă suficiente mai ales când face sport sau când e cald afară, ferindu-l de neplăcerile deshidratării.

SONIA STANCIU

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*