Mic dejun săţios, mănânci şi slăbeşti

Fotolia_28557333

Fotolia_28557333
Foto: © Deklofenak / Fotolia

Unii preferă să-şi înceapă ziua doar cu o cafea, alţii se mulţumesc să mănânce un sandviş sau un croissant. Cât mai puţine calorii şi nici nu rabzi de foame. Cea care le stabileşte opţiunile fiind, desigur, silueta. S-ar părea însă că o asemenea abordare este greşită, de cele mai multe ori nu doar că nu are efectul dorit, ci mai atrage după sine şi multe alte neplăceri

Prima dintre ele poate fi chiar acumularea temutelor kilograme de prisos. În timp, pe lângă acest inconvenient, se poate ajunge şi la neplăceri mult mai serioase: instaurarea diabetului de tip 2 şi a afecţiunilor cardiace. Un mic dejun prea frugal, devenit obişnuinţă, mai poate avea şi „darul“ de a dezechilibra metabolismul, şi pe cel de a încetini activitatea creierului, de unde oboseala ce nu va întârzia să se facă simţită.

Ziua bună se cunoaşte de dimineaţă
Se spune că o zi bună începe cu un mic dejun consistent, bogat în proteine şi nelipsit în carbohidraţi. Nu, nu sunt invenţii de-ale nutriţioniştilor, ci fapte constatate ştiinţific.
Chiar dacă nu ai poftă de mâncare de dimineaţă, organismul tău are nevoie de proteine şi carbohidraţi care să-i asigure „combustibilul“ de care are nevoie. Iar pentru ca acesta să nu se epuizeze prea repede, ceea ce se întâmplă când se consumăm zaharuri cu ardere rapidă, important este ca hrana de dimineaţă să fie bogată în carbohidraţi care se asimilează lent. Nu-i găseşti în pâinea albă, obişnuită pe mesele noastre, ci în cea integrală. Şi în mult slăvitele cereale, cu condiţia să optezi pentru sortimentele fără adaos de zahăr.
Carbohidraţi buni, adică cei care care se digeră încet, motiv pentru sunt consideraţi cheia pierderii în greutate într-o dietă: orez brun, orez sălbatic, fructe şi legume.
Carbohidraţi răi: pâine din fă- ină albă, orez alb, gogoşi, prăjituri, produse de patiserie, cereale rafinate.
În ceea ce priveşte proteinele, cele mai indicate sunt cele din ouă, brânzeturi, produse lactate şi carne. Toate pot fi foarte bine combinate cu cereale, chiar dacă o asemenea masă poate părea prea îndestulătoare pentru un mic dejun. Dar tocmai proteinele sunt cele care ne dau senzaţia de saţietate, ţinându-ne apoi câteva ore bune la distanţă de gustări de tot felul. Apoi, tot datorită lor, masa de prânz va putea fi luată ceva mai târziu şi, ceea ce este şi mai important, nu va fi aşteptată cu o foame de lup, exluzând aşadar ghiftuirea.

Un simplu experiment, convingător
Se recomandă ca la micul dejun să-ţi asiguri jumătate din caloriile de care ai nevoie într-o zi. Fapt demonstrat de nutriţionişti printr-un experiment la care au participat mai multe doamne ceva mai dolofane decât le-ar fi plăcut să fie. Împărţite în două grupe, au urmat diete diferite. Prima grupă a urmat o dietă foarte severă care asigura în total 1085 kcal, din care cam un sfert din hrana servită la micul dejun, mai exact 290 kcal. A doua grupă, o dietă ceva mai blândă, asigurându-i organismului 1240 kcal, din care jumătate la micul dejun, 610 kcal. La începutul experimentului, în avantaj erau doamnele care au ţinut o dietă strictă. Ulterior însă, au recâştigat cu uşurinţă 8 kg din cele pierdute, încheind testul cu rezultate modeste: o scădere în greutate de 4,3 kg. Cele din cea de-a doua grupă, urmând o dietă şi mai hrănitoare şi mai uşor de ţinut, la sfârşitul celei de-a 31-a săptămâni a experimentului au slăbit până şi peste 16 kg. Adică de patru ori mai mult decât celelalte.

Momentul micului dejun:  dimineaţa
Studiile arată că încercarea de a transfera un mic dejun consistent în orice alt moment al zilei nu reduce acumularea de calorii de prisos.
S-a mai constatat şi că în cazul persoanelor care sar peste micul dejun, masa de prânz şi cea de seară sunt de cele mai multe ori mult prea îmbelşugate. În schimb, cei care mănâncă bine de dimineaţă, pe parcursul zilei nu se vor confrunta cu chinuitoarea senzaţie de foame, precum cei cărora nu le-a fost foame în prima parte a zilei.

Micii mofturoşi
Nenumărate studii au arătat că atenţia şi participarea la lecţii a elevilor care n-au servit micul dejun lăsa mult de dorit. Sigur, poate fi greu să-ţi convingi copilul nu doar să mânânce ce trebuie şi cât trebuie la micul dejun, ci şi doar s-o facă. Dimineţile constituie un moment greu pentru orice copil, fie el mic sau mai mare: graba de a nu întârzia la şcoală, îngrijorarea în ceea ce priveşte lecţiile din ziua respectivă. Iar părinţii, grijulii, sunt gata să-i ghiftuiască cu orice. Un aspect foarte bine cunoscut de producătorii aşa-ziselor alimente pentru copii. În special cele destinate micului dejun: iaurturi, cereale. De ce nu i-ai prepara chiar tu iaurt şi brânză de vaci, în care să adaugi bucăţi de fructe şi miere de albine? În ceea ce priveşte cerealele, ar fi de dorit să dai preferinţă celor integrale simple, fără adaos de zahăr şi alte „îmbunătăţiri“.

OLGA SVEDUNEAC

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*