Mersul pe jos, porția zilnică de sănătate

Foto © Zdenka Darula - Fotolia

Foto © Zdenka Darula - Fotolia
Foto © Zdenka Darula – Fotolia

Mersul pe jos este o activitate fizică nu doar ușor de practicat, ci și sănătoasă și plăcută. Acum, că se întorc zilele frumoase și natura înverzește, ce poate fi mai agreabil decât să ieși la o plimbare cu familia sau prietenii?
Poate îți vine greu să crezi, dar este un lucru dovedit de lumea me-dicală: multe dintre problemele de sănătate ale seniorilor nu sunt legate de vârstă, ci de lipsa de activitate fizică. Mersul pe jos întreține articulațiile, întărește mușchii, fortifică oasele, crește eficiența inimii și a plămânilor, stabilizează tensiunea arterială. Nu e niciodată prea târziu să începi: chiar dacă abia la vârsta de 60 de ani decizi să transformi mersul pe jos într-o activitate zilnică vei reuși să capeți forma fizică pe care o au cei care nu au încetat niciodată să facă sport. Statisticile dovedesc acest lucru.
Cât de multă mișcare ar trebui să faci? Pentru rezultate maxime ar fi ideal să mergi zilnic câte o oră, în ritm alert (aproximativ 5 km/oră). Hai să vedem ce ai de câștigat dacă decizi să practici regulat acest tip de activitate fizică.
Scapi mai ușor  de kilogramele în plus
Știai că după vârsta de 30 de ani corpul începe să ardă tot mai puține calorii? Iată de ce, de la o anumită vârstă, devine din ce în ce mai dificil să scapi de surplusul de greutate. Mersul pe jos te ajută să-ți recapeți silueta fără să fii nevoită să urmezi vreun regim de slăbire: în 6 – 7 ore de mișcare pe săptămână vei reuși să arzi 1000–1500 de calorii.
Îți întărești musculatura
Odată cu vârsta masa musculară se atrofiază, de aceea corpul nu mai arată la fel de ferm și de puternic ca la tinerețe. Însă activitatea fizică regulată antrenează și fortifică toți mușchii: ai spatelui, ai umerilor, ai abdomenului, ai coapselor etc. În plus, mișcarea contribuie la fixarea calciului în oase, ceea ce înseamnă un risc mai mic de a suferi fracturi. Scheletul va susține mai bine corpul, iar alura acestuia se va îmbunătăți considerabil.
Inimă mai rezistentă
Părerea medicilor cardiologi este unanimă: mersul ameliorează angina pectorală, antrenează mușchiul cardiac, favorizează oxigenarea și irigarea cu sânge a organelor. Mișcarea obligă inima să muncească în plus pentru a oxigena mușchii. Acest efort suplimentar îi sporește forța și îi permite să bată mai lent decât inima unei persoane sedentare.
Un alt efect benefic al activității fizice: crește nivelul colesterolului „bun” și împiedică depunerea pe vasele de sânge a colesterolului „rău”. Așadar, scade riscul să suferi un infarct sau un accident vascular cerebral.
Mersul pe jos este excelent dacă suferi de diabet pentru că îmbunătățește metabolismul zahărului și scade glicemia.
Imunitate crescută
Numeroase studii au dovedit că activitatea fizică întărește sistemul imunitar deoarece favorizează producerea globulelor albe, acele celule care pornesc la luptă în cazul în care organismul este agresat de microorganisme patogene. Așadar, este suficient să faci zilnic puțină mișcare pentru ca organismul tău să nu mai cedeze atât de ușor răcelilor, gripei și infecțiilor de tot felul. Tot globulele albe, în special monocitele, sunt cele care împiedică înmulțirea celulelor canceroase. Un studiu recent a dovedit că o oră de mers pe jos pe zi reduce cu 30% riscul apariției unui cancer de sân.
Alungi stresul  și dormi mai bine
Adormi cu dificultate sau ai probleme cu somnul? Încearcă aceste medicament gratuit și eficient: mersul pe jos. Cu siguranță ai avut de multe ori ocazia să constați că, cu cât ești mai activă în timpul zilei cu atât mai bine dormi noaptea.
În plus, o plimbare în oraș, în parc, în pădure sau pe plajă te va ajuta să-ți regăsești calmul și liniștea. Mersul pe jos te ajută să lupți împotriva stresului și anxietății și îți scade tensiunea arterială. Sportul participă și la menținerea echilibrului mental, căci îți oferă ocazia să comunici cu ceilalți. Așadar, profită de zilele frumoase și invită-ți familia sau prietenii la plimbare.
Previi multe boli grave
Este binecunoscut faptul că sedentarismul este un factor ce favorizează apariția unor afecțiuni serioase precum boli cardiovasculare, obezitate, di- abet, hipertensiune arteria-lă, cancer, osteoporoză etc. Potrivit unor studii recente, persoanele inactive prezintă un risc de două ori mai mare de a dezvolta una dintre aceste maladii față de cele care practică regulat o formă de mișcare.
Sfaturi pentru începători
Mersul pe jos este o activitate naturală foarte benefică, dar dacă până acum nu ai prea făcut mișcare ar fi bine să-ți iei câteva măsuri de precauție.

  •  Dacă fumezi mult sau ai 20 de kilograme peste greutatea ideală este recomandabil să-i faci o vizită medicului de familie, care te va sfătui ce fel de mișcare poți face și cât de mult. Consultul medical este obligatoriu dacă suferi de astm, de diabet sau dacă ai probleme cardiace.
  •  Este înțelept să începi cu două plimbări pe săptămână, de câte două ore. După câteva luni, cu acordul medicului, poți începe să faci mișcare mai des și cu pas mai rapid.
  •  Nu te forța niciodată, ci respectă-ți propriul ritm. Dacă simți că respiri greu încetinește pasul sau oprește-te.

Echipamentul  potrivit
Este foarte important să alegi un echipament de calitate. Cumpără‑ți haine confortabile, lejere, care permit evaporarea transpirației. Optează pentru pantofi sport  cu talpă de 3–4 cm, fabricată  dintr-un material ce amortizează șocurile în timpul mersului. Încălțămintea  și hainele neadecvate  te pot împiedica să te bucuri  de plimbare.

ANGELICA CÎLȚAN

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*