Învinge constipația

Fotolia_16192639
© pressmaster / Fotolia

Deși este o tulburare lipsită de gravitate, constipația îți poate
crea mult disconfort. Află din ce cauză apare și ce măsuri ar fi bine să iei
ca să înlături această problemă neplăcută

Se estimează că aproape 30% dintre români suferă de constipație, majoritatea femei. Constipația este mai degrabă o tulburare funcțională decât o afecțiune în sine, dar manifestările ei pot fi destul de neplăcute: balonare, dureri în zona abdomenului inferior, dureri de cap, indispoziție, senzație de oboseală, lipsa poftei de mâncare.

Ce este constipația?

Multe persoane sunt convinse că suferă de constipație dacă nu „ies afară“ în fiecare zi. Ei bine, nu e chiar așa. Tranzitul intestinal diferă foarte mult de la o persoană la alta. La unii oameni evacuarea conținutului intestinal se produce chiar și de două – trei ori pe zi, în timp ce la alții doar de 3 ori pe săptămână, dar ambele situații sunt considerate normale. Ca regulă, poți considera că suferi de constipație dacă timp de câteva luni consecutive ai mai puțin de trei scaune pe săptămână, iar evacuarea lor este dificilă sau chiar dureroasă.

De ce apare?

Cauzele sunt multe și diferite. Iată-le pe cele mai frecvente:

  • Lipsa de mișcare „lenevește“ musculatura bdominală, care nu mai contribuie eficient la evacuarea conținutului intestinal.
  • Un regim alimentar dezechilibrat, sărac în fructe, legume și cereale, precum și consumul insuficient de lichide se numără printre factorii principali care favorizează contipația.
  • Unele afecțiuni precum hipotiroidie, infecții, hemoroizi, boala Parkinson, sindromul colonului spastic, inflamații ale colonului, fisuri anale pot conduce la instalarea constipației.
  • Administrarea îndelungată a unor medicamente (antidepresive, antispastice, antitusive, diuretice, analgezice, antiacide, suplimente de fier, abuzul de laxative) poate încetini tranzitul intestinal.
  • Constipația este o problemă frecventă întâlnită în timpul sarcinii, fiind consecința modificărilor hormonale, dar și a presiunii exercitate asupra intestinului de uterul mărit.
  • O schimbare de mediu poate avea drept consecință o constipație pasageră: de exemplu, când călătorești pe distanțe lungi sau când mergi în concediu și îți schimbi obiceiurile alimentare și stilul de viață.

Ce poți face?

Chiar dacă te confrunți cu un tranzit intestinal leneș nu este cazul să te îngrijorezi. Constipația nu este chiar atât de greu de învins. Tot ce ai de făcut este să aduci câteva modificări în stilul de viață și în regimul alimentar.

  • Bea mai multe lichide, cel puțin un litru și jumătate de apă pe zi, de preferință între mese (bea primul pahar dimineața, la trezire).
  • Fă mai multă mișcare. Este un lucru dovedit că activitatea fizică are un efect benefic asupra tranzitului intestinal, fiind cel mai eficient și sigur laxativ. O scurtă plimbare după ce ai mâncat este întotdeauna binevenită. Ar fi util ca în fiecare zi să dedici o jumătate de oră mișcării (mersul rapid este excelent, dar eficiente sunt și activități precum mersul pe bicicletă, gimnastica aerobică, înotul).
  • Consumă multe legume și fructe. Acestea conțin fibre, care favorizează tranzitul intestinal. De asemenea, introdu în alimentație și cerealele complete, pâinea din făină integrală. Printre fructele și legumele care combat constipația se numără: caisele, merele, piersicile, vișinele, smochinele, portocalele, prunele, castravetele, ceapa, mazărea, spanacul, roșiile.
  • Nu elimina complet grăsimile din meniu, căci lipsa grăsimilor poate conduce la instalarea constipației. Alege alimentele care conțin grăsimi nesaturate (pește, ulei de măsline).
  • Redu consumul alimentelor care favorizează apariția constipației, precum cele bo-gate în amidon (orez, cartofi, paste făinoase) și cele care conțin zahăr (biscuiți, produse de patiserie, băuturi răcoritoare dulci).
  • Tulburările de tranzit apar adeseori din cauza modificărilor florei bacteriene din intestin. Excesul de laxative, precum și tratamentele cu antibiotice pot distruge flora bacteriană „prietenoasă“. Nu folosi laxativele decât la recomandarea medicului, iar dacă totuși trebuie să apelezi la ele limitează tratamentul la maximum 3 – 4 zile. Consumă iaurt care conține bacterii lactice, care refac flora intestinală și stimulează tranzitul.

ANGELA CÎLȚAN

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*