Infarctul: strategii ca să-l eviți

Fotolia_27815505

Fotolia_27815505
Foto: © Kurhan / Fotolia

Știai că 80% din bolile de inimă pot fi prevenite? Și nici nu e dificil: ai grijă  ca tensiunea arterială și colesterolul să se situeze între valorile normale, mănâncă mai puține grăsimi și mai multe legume și fructe, fă mișcare, renunță la fumat

În fiecare an, mii și mii de români sunt spitalizați din cauza unui accident cardiovascular. Viața multora dintre aceștia este salvată grație progreselor medicinei dar, din nefericire, 50% dintre pacienți ajung prea târziu la medic. Ca să poți beneficia de ajutor de specialitate în timp util este important să recunoști semnalele de alarmă, dar și mai important este să te ferești de un accident cardiovascular adoptând strategiile de prevenire corecte.

Ce se întâmplă?
Inima este un mușchi care se contractă de 60 – 80 de ori pe minut și chiar mai des atunci când te afli sub influența emoțiilor sau a efortului. Pentru a face față acestei activități continue ea are nevoie de energie, adică de oxigen, care îi este furnizat de sângele care circulă prin arterele coronare.
Este infarctul previzibil? În parte da, căci dacă accidentul survine brutal înseamnă că modificările de la nivelul arterelor existau de ceva vreme și au apărut din cauza stilului de viață nesănătos. Pe nesimțite, fumatul, sedentarismul și alimentația dezechilibrată au contribuit la formarea de depozite de grăsimi pe artere. Încet-încet, aceste plăci de aterom obstruează arterele. Din cauză că sângele circulă cu dificultate și inima nu mai primește suficient oxigen, apare durerea la efort: este vorba de angina pectorală. În ultimul stadiu, când sângele nu mai poate circula deloc prin una dintre artere, apare infarctul.

  • Statisticile arată că în 50% din cazuri infarctul se produce în prima parte a zilei, în intervalul 6,00 – 12,00.
  • După menopauză, când nu mai sunt protejate de hormonii feminini, riscul femeilor de a suferi un infarct de miocard este la fel de mare ca al bărbaților.

Semne de alarmă
Semne care pot indica un infarct:

  • Durere puternică în piept, care poate iradia spre gât, brațe sau „gura” stomacului.
  • Impresia că pieptul îți este strâns într-o menghină.
  • Senzație de arsură în piept, însoțită de respirație dificilă, transpirații, greață.
  • Durere de piept care persistă mai mult de un sfert de oră.

Din momentul producerii infarctului, fiecare minut contează: dacă circulația arterială este restabilită rapid, consecințele pot fi minime, evitându-se distrugerea parțială sau totală a mușchiului cardiac. În caz contrar, viața pacientului este în mare pericol. Așadar, dacă prezinți simptomele de mai sus, sună imediat la 112. Mai bine să chemi medicul pentru o alarmă falsă decât să nu primești la timp ajutor medical.

Renunță la fumat
S-a constatat că 80% dintre cei care suferă un infarct sunt fumători. Renunță la fumat și evită să consumi alcool în exces, căci aceste obiceiuri dăunează sănătății inimii. Din fericire, riscurile aduse de fumat sunt reversibile: încă din prima zi după ce renunți la tutun tensiunea arterială și pulsul revin la valori normale. Specialiștii estimează că riscul unui fumător de a suferi un infarct dispare în doi ani de la renunțarea la fumat.

Meniu plin de culoare
Include în meniul zilnic cât mai multe fructe și legume: morcovi, varză, dovlecei, mazăre, roșii, spanac, afine, caise, mere, portocale etc. Toate legumele sunt sănătoase, dar studiile au dovedit că broccoli și conopida, foarte bogate în fibre, ocupă primele locuri în topul legumelor ce protejează sănătatea inimii. Cu cât un fruct sau o legumă este mai intens colorată, cu atât conține mai mulți antioxidanți (substanțe care protejează inima și vasele de sânge).
Consumă pește cel puțin de două ori pe săptămână, preferabil somon, sardine, hering. Peștele este bogat în acizi grași nesaturați omega 3, care este o grăsime „bună”, ce ajută la scăderea trigliceridelor și a colesterolului din sânge.

Spune „Nu”  grăsimilor rele
Excesele alimentare (grăsimi, zahăr, alcool) cresc riscul apariției maladiilor cardiovasculare. Colesterolul, responsabil de acumularea plăcilor de aterom, amenință încet, dar sigur, arterele. Așadar, redu consumul de carne grasă, mezeluri, brânzeturi și produse lactate grase (cașcaval, iaurt gras, smântână, unt), prăjeli, produse de patiserie, preparate fast-food.

Mișcare și iar mișcare
Ajută-ți inima să fie sănătoasă, renunţând la un stil de viaţă sedentar (lipsa de mișcare crește de două ori riscul de infarct). Activitatea fizică eliberează stresul, te ajută să scapi de kilogramele în plus, scade tensiunea arterială și nivelul colesterolului, antrenează inima și mușchii. Nu este nevoie să mergi la aerobic, să alergi kilometri prin parc sau să ridici greutăţi. Este suficientă o activitate fizică moderată, de 20 – 30 minute zilnic: mergi pe jos (de exemplu, când mergi la serviciu poți coborî cu 1 – 2 stații mai devreme ca să parcurgi restul drumului pe jos), renunță la lift, mergi cu bicicleta etc.

ANGELA CÎLȚAN

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*