În formă, după sărbători

Foto: © Monkey Business/ Fotolia

Foto: © Monkey Business/ Fotolia
Foto: © Monkey Business/ Fotolia

Cu toată exigenţa din timpul anului în ceea ce priveşte alimentaţia, cu greu vei rezista bucatelor tradiţionale de Crăciun şi Revelion, nu-i aşa? Iar după sărbători, vei dori să-ţi redobândeşti silueta, să-ţi purifici organismul după excesele culinare, pentru a începe noul an în formă maximă.

Cum îţi readuci organismul în formă după festinul din zilele de sărbătoare, ce măsuri iei pentru ca acul cântarului să nu te indispună prea tare?

Înainte de ospăţ
Se consideră că e bine să ne pregătim organismul înaintea unui răsfăţ culinar. Dacă ştii că nu vei putea rezista bunătăţilor de pe masa de sărbătoare şi vei consuma mai mult decât i-ar fi necesar organismului, pregăteşte-l dinainte pentru un asemenea eveniment. În felul acesta preîntâmpini şi depunerea unui strat adipos suplimentar. Cu o zi înainte de sărbătoare redu întrucâtva cantitatea de grăsimi şi carbohidraţi din meniu, cu cel mult 300-500 kcal. În felul acesta, în organism va apărea un oarece deficit energetic, pe care cu siguranţă îl vei reface curând. Şi nu uita: ghiftuirea nu are efect negativ doar asupra greutăţii corporale, ci constituie şi o suprasolicitare a aparatului digestiv în întregul lui, ceea ce, fireşte, ar fi bine să eviţi să se întâmple.

Măreşte cantitatea  de lichide
Ai observat că, după mese îmbelşugate, organismul are tendinţa de a reţine lichidele? O urmare de nedorit din două motive. În primul rând, poate fi una din cauzele luării în greutate. În al doilea, împiedică eliminarea toxinelor şi a reziduurilor. Poate părea ciudat, dar, pentru a determina organismul să se debaraseze de surplusul de lichide, trebuie saturat cu o nouă cantitate. Ceva de genul, „cui pe cui se scoate”. De ce-ar mai păstra vechile lichide, de vreme ce este alimentat cu altele noi? Aşadar, o zi sau două după cele în care mesele au fost mult prea îndestulate, ar fi bine să bei o cantitate dublă de lichide, faţă de cea pe care o consumai înainte. Cea mai indicată este apa plată, poţi recurge însă şi la sucuri proaspăt stoarse, evitându-le însă pe cele dulci şi care conţin cofeină. Şi nu uita să urmăreşti câtă sare consumi, întrucât, după cum bine ştii, reţine lichidele în organism.
Nu te înfometa
E foarte posibil ca primul gând care-ţi va da târcoale va fi să nu mănânci, pentru a elibera organismul de o prea mare încărcătură dobândită în urma festinurilor de sărbătoare. Din păcate, o asemenea atitudine se va constitui într-o solicitare suplimentară, iar menţinută pe o perioadă îndelungată ar putea conduce la tulburări de metabolism. În plus, după părerea nutriţioniştilor, o asemenea dietă slăbeşte sistemul imunitar. Obişnuieşte-te să te hrăneşti cu plăcere, consumând alimente gustoase şi sărace în calorii: pui, peşte, curcan, legume în stare crudă sau preparate la abur, fructe, brânzeturi cu moderaţie şi lactate degresate. Dar, evită pe cât posibil dulciurile.

Nu mânca pe îndestulate
Adică nu te scula de la masă cu stomacul plin. Redu cantitatea zilnică de hrană, consumă exact cât să nu mai simţi foamea, după care opreşte-te. Senzaţia de saţietate se instaurează la 20 de minute după ce ai început să mănânci, aşa că ce sens are să mai continui?

Nu te ospăta în grabă
Dacă mănânci pe fugă, stând în faţa televizorului ori a calculatorului, e foarte posibil să consumi, fără să-ţi dai seama, fireşte, mai mult decât trebuie. Înfruptă-te din bucate la masa din bucătărie sau sufragerie şi savurează fiecare îmbucătură, doar aşa vei putea fi atentă la cât mănânci. Şi nu uita: mănâncă încet, mestecând îndelung. Nu sări niciodată peste micul dejun, iar dacă pe parcursul zilei ţi se face foame, consumă alimente care ştii că-ţi fac bine, nu fast-food, snacks-uri, făinoase, dulciuri. De ce n-ai da preferinţă fructelor?

Evită alcoolul
Băuturile alcoolice deshidratează organismul, îl „înzestrează” cu ţesut adipos şi, în general, constituie o povară pentru toate organele şi sistemele acestuia, motive suficiente pentru a-l evita în perioada de după sărbători, mai ales când vrei să-ţi revii în formă.

Nu uita de mişcare
După cum bine ştii, nici un regim alimentar nu dă rezultatele dorite dacă nu este însoţit de exerciţii fizice. Dacă nu ai timp să mergi la sala de sport, fă câte o plimbare de jumătate de oră în fiecare seară. Sau, de ce nu?, poţi dansa şi după sărbători. Tonusul şi buna dispoziţie nu vor avea decât de câştigat!

Cum să rezişti tentaţiilor?
Ai observat că atunci când doreşti să slăbeşti, alimentele „interzise” sunt parcă mult mai tentante decât de obicei? Când foamea devine incontrolabilă, după părea unor nutriţionişti, s-ar putea să fie din cauza reducerii drastice din meniu a carbohidraţilor. Recomandarea acestora este să nu-i elimini niciodată complet din dietă, întrucât tocmai ei sunt cei care stimulează producerea de serotonină, hormonul care, pe lângă multe altele, ne dă şi senzaţia de saţietate.

OLGA SVEDUNEAC

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*