Fericirea n-are vârstă

Foto: © Andy Dean - Fotolia.com

Foto: © Andy Dean - Fotolia.com
Foto: © Andy Dean – Fotolia.com

Ajuns la o vârstă înaintată te confrunţi cu o multitudine de schimbări majorie –  pensionarea, pierderea partenerului de viaţă, schimbări fizice asociate cu îmbătrânirea – generatoare de stres, ba chiar depresie. Fie că eşti tu în această situaţie, fie că e vorba de cei apropiaţi, trebuie să faci tot posibilul ca aceasta să nu se instaureze.
Nu-i uşor să faci faţă schimbărilor ce au loc în viaţa ta, indiferent de vârsta pe care o ai. Principala problemă a unei persoane ajunsă la o vârstă înaintată constă însă în aceea că este nevoită se se confrunte cu mai multe „noutăţi”, ce au dat năvală într-o perioadă relativ scurtă de timp, şi care, pe zi ce trece, se tot adună. Modificarea statului social – ieşirea la pensie, pierderea rudelor apropiate, greutăţi în autogospodărire, scăderea veniturilor şi, eventual, incapacitatea de a-şi purta singură de grijă în viaţa de zi cu zi, ceea ce o poate face dependentă de cei din jur, fapt ce conduce la o inevitabilă scădere a aprecierii de sine –, toate acestea necesită mobilizarea tuturor forţelor, care în această perioadă a vieţii sunt semnificativ reduse, fapt ce are şi el un puternic impact asupra psihicului.
Fără prejudecăţi
Se apreciază că bătrâneţea este „o stare de spirit”, depinde doar de tine care este aceasta. Căci se mai spune şi că fericirea nu are vâstă. Te poţi număra printre cei care o confirmă, cu o condiţie: să accepţi schimbările, să li te adaptezi, să nu le priveşti cu teamă. De fapt, multe dintre temeri sunt legate de anumite concepţii în ceea ce-i priveşte pe vârstnici, unele exagerate, altele false. Iată câteva dintre ele:
1 Vârsta înaintată presupune o stare de sănătate precară
E posibil să se fi instaurat unele afecţiuni, cu care se confruntă mai ales vârstnicii. Dar ele nu sunt un motiv să nu continui să fii activ. Apoi, pot fi luate şi măsuri preventive: o alimentaţie sănătoasă, mişcare, un stil de viaţă activ, gestionarea stresului, pentru a preîntâmpina afecţiunile cronice şi, legat de aceasta, scăderea calităţii vieţii. S-a constatat că, în cazul persoanelor vârstnice sănătoase şi pline de viaţă o îngrijire adecvată poate încetini sau preveni apariţia multora din problemele legate de vârstă. La cele cu boli cronice sau care se simt obosite adoptarea unor măsuri sănătoase poate avea un mare impact asupra sănătăţii fizice şi psihice. Indiferent de momentul adoptării unui stil de viaţă sănătos, acesta îmbunătăţeşte calitatea vieţii şi poate prelungi speranţa de viaţă.
2 Pierderile de memorie, inevitabile
Dacă ai peste 30 de ani, cu siguranţă ai remarcat deja cât de uşor este să uiţi, precum şi faptul că nu mai memorezi la fel de uşor ca înainte. Dar pierderile de memorie, greutate în memorare nu constituie o urmare inevitabilă a înaintării în vârstă, ci a lipsei de antrenament. Important este să n-o laşi să lenevească. E cât se poate de simplu: ajută şi dezlegarea cuvintelor încrucişate, şi dezlegarea ghicitorilor, şi lectura, şi comunicarea.
3 Nu poţi învăţa câinele bătrân trucuri noi
Unul dintre cele mai răvăşitoare mituri despre vârstnici ar fi că, după o anumită vârstă, nu mai poţi încerca şi deprinde ceva nou şi că, treptat, le vei uita şi pe cele învăţate odinioară. Nu este deloc aşa. Vârstnicii sunt la fel de capabili să înveţe ceva nou, să se deprindă cu o nouă îndeletnicire ca oricine altcineva. Esenţial este doar să dorească s-o facă. Încrederea în propriile forţe constituie întotdeauna, la orice vârstă, un teren propice pentru o activitate nouă, necunoscută până atunci.
Cum să te simţi tânăr la o vârstă înaintată
Sigur, nu putem opri trecerea timpului, calitatea vieţii pe care o ducem depinde însă în mare măsură de noi. Suntem stăpânii propriei vieţi, doar noi decidem dacă ne bucurăm de ea, fie şi la o vârstă înaintată! Esenţial este să continui să duci o viaţă activă. Cu alte cuvinte, să nu uiţi de următoarele:

  •  poate redescoperi o veche pasiune, pentru care n-ai mai avut de mult timp, şi i te dedici cu acelaşi  entuziasm ca odinioară;
  •  să petreci cât mai mult timp cu nepoţii sau cu animalele de companie, te vor încărca de energie;
  •  poate te încumeţi să înveţi ceva nou: o limbă străină, să lucrezi la calculator, să navighezi pe internet;
  •  să faci câte o scurtă excursie din când în când în câte o localitate în care n-ai mai fost niciodată;
  •  să stai cât mai mult în aer liber, să te plimbi, să mergi în parc;
  •  să comunici în mod regulat cu prietenii şi rudele;
  •  să petreci câteva ore pe săptămână cu o persoană optimistă, faţă de care nutreşti simpatie, fie ea o vecină, fie o prietenă, cu care să te poţi plimba prin parcul din apropiere, să mergeţi împreună la un spectacol, un concert sau, pur şi simplu, la supermarket;
  •  din când în când cumpără-ţi flori. Le meriţi.

OLGA SVEDUNEAC

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*