Ferește-te de astenia de primăvară!

Fotolia 20108092
© Elena Kharichkina / Fotolia

Eşti epuizată, irascibilă, n-ai chef de nimic. Dai vina pe astenia de primăvară şi aştepţi să treacă de la sine. Nu e o soluţie. Pe fondul unei vulnerabilităţi a organismului, poate atrage după sine o neplăcere mult mai serioasă: depresia.

Astenia de primăvară nu este o boală, ci o tulburare, o stare de slăbiciune, disconfort fizic şi psihic, un dezechilibru cu care ne putem confrunta sau nu în perioada de trecere dintre iarnă şi primăvară. Se manifestă prin oboseală accentuată şi somnolenţă – chiar dacă ai dormit suficient – senzaţie de epuizare – mai ales între 10 şi 11 dimineaţa – cefalee şi palpitaţii, scăderea sau creşterea poftei de mâncare, irascibilitate, pasivitate şi scădere a capacităţii de concentrare, nevoia de a plânge.

Cauze şi consecinţe

Unii sunt de părere că astenia este provocată de vitregirea organismului pe perioada anotimpului rece de un aport suficient de vitamine şi minerale, din cauza lipsei de legume şi fructe proaspete din alimentaţie, fapt ce conduce la epuizarea celulelor, ceea ce face ca odată cu instaurarea primăverii – o serioasă solicitare pentru organism – acestea să tindă să consume mai multă energie decât produc.
Alţii dau vina pe obiceiurile din timpul iernii, adică traiul sedentar şi statul mai mult la lumină artificială decât naturală, fapt ce face ca adaptarea întregului organism – atât fizic, cât şi psihic – la trecerea bruscă la un alt regim de temperatură, presiune atmosferică şi intensitate a luminii, să nu fie deloc uşoară. Sunt şi din cei care consideră că astenia este cauzată nu atât de latura fiziologică, cât de cea emoţională a fiinţei umane. Cum primăvara amplifică emotivitatea, dacă aceasta răbufneşte dizarmonios, secătuieşte resursele interioare şi induce stări de tristeţe inexplicabilă, insatisfacţie şi gol interior.
Oricare ar fi, până la urmă, cauza confruntării cu astenia de primăvară şi chiar dacă nu este considerată o boală, ea nu trebuie trecută cu vederea. O asemenea atitudine ar putea face ca astenia să atragă după sine instaurarea depresiei, caracterizată printr-o stare de tristeţe acută şi de pierdere a încrederii în sine. Ceea ce-i mai rău este că şi după dispariţia asteniei, depresia rămâne, necesitând în cele mai multe dintre cazuri un tratament de specialitate.

Hrăneşte-te sănătos

Miguel Martinez-Gonzalez, director al Departamentului de Medicină Preventivă și Sănătate Publică din cadrul Universității Navarra, a conchis, în urma cercetării efectuate, că persoanele care consumă grăsimi rele sunt cu 48% mai predispuse la dezvoltarea unei depresii, fiind expuse riscurilor bolilor cardiovasculare și obezității.
De aceea, este foarte important să alegem grăsimile bune pentru sănătate, respectiv cele de natură vegetală, și să reducem consumul și chiar să le evităm pe cele saturate, care se găsesc în alimente precum unt, carne de porc și slănină. De asemenea, trebuie ocolite și grăsimile trans, care se găsesc în produse de patiserie și fast-food.
Grăsimile bune, cele mononesaturate din uleiul de rapiţă sau de măsline şi cele polinesaturate, esențiale, Omega 3 și Omega 6, care se regăsesc în margarinele tartinabile sau în peşte, nu ar trebui să lipsească din meniul zilnic.
Spre exemplu, ne putem pregăti chiar acasă o gustare rapidă, care să ne asigure necesarul zilnic de grăsimi bune Omega 3 şi Omega 6. Un prim pas ar fi prepararea margarinei de casă, care se poate face în 5 minute și cu ingrediente aflate la îndemâna oricui.
Este nevoie de 20 g grăsime grăsime de palmier sau de cocos, 3 linguri de ulei de măsline sau de rapiță, 2 linguriţe de gălbenuş, 2 linguriţe de lapte, sare și suc de lămâie.
Se topeşte grăsimea de palmier în bain-marie sau în cuptorul cu microunde. Când acesta este gata se adaugă 3 linguri de ulei de floarea soarelui sau de măsline şi se mixează, după ce ulterior vasul a fost introdus într-un bol cu apă cu gheaţă.
Compoziţia se amestecă până începe să se transforme într-o smântână cremoasă, după care se adaugă galbenuşul, îndepărtându-se recipientul din bolul cu apă şi gheață. Se continuă mixarea, se adaugă laptele şi sucul de lămâie şi iarăşi se amestecă până ce devine de consistenţa margarinei.
Cu margarina gata preparată se poate pregăti un sandwich cu pui, folosindu-se o baghetă cu seminţe, 1/2 piept de pui, 2 rondele de brânză Mozarella si 2 felii de roșie. Bagheta se taie pe lung, se ung cele două părţi cu margarină și se adaugă puiul, brânza şi feliile de roşie.
Consumă zilnic fructe, în special din cele bogate în vitamina C, şi legume proaspete. Ideal ar fi să reprezinte 90% din meniu.
Nu ocoli verdeţurile de sezon, sunt excelente mai ales în cazul celor ce suferă de anemie. Salata, urzicile, spanacul, pătrunjelul şi mărarul, păpădia, ridichile, ceapa verde sunt de un real folos în astenie.
Hidratarea are şi ea un rol important, contribuind la de-toxifierea organismului, aşa că nu uita să bei 2 litri de lichide pe zi, apă, sucuri naturale şi lactate.

Ia suplimente nutritive

Dacă te confrunţi cu simptome severe ale asteniei de primăvară, e posibil ca vitaminele pe care le asimilează organismul din alimente să nu fie suficiente, situaţie în care să ai nevoie de sumplimente nutritive. Înainte de a te hotărî să recurgi la ajutorul lor ar fi bine să consulţi medicul. Şi nu uita că ele nu nlocuiesc  limentaţie variată, ci doar o completează.

Odihneşte-te

Evită nopţile nedormite şi ai grijă să-ţi asiguri un somn odihnitor şi suficient, 8 ore pe noapte. Ştii că în timpul somnului organismul îşi reface forţele, dar asta nu înseamnă că trebuie să dormi foarte mult, altfel rişti să te simţi şi mai obosită şi să-ţi doreşti ca somnul să nu se mai sfârşească. Pentru a avea un somn odihnitor, bea înainte de culcare un ceai sau lapte cald îndulcit cu miere.

Fă mişcare

Chiar dacă nu te tentează defel să alergi în zorii zilei, nici măcar prin parc, darămite printre blocuri, nu te grăbi să iei liftul, urcă şi coboară scările ori de câte ori ai ocazia, mergi cât mai mult pe jos – doar nu te mai împiedică nici nămeţii, nici zloata –, fă-ţi obiceiul de a face câte o plimbare de jumătate de oră în fiecare seară.
Cu diagnostic sau fără, 60% dintre români sunt afectaţi de astenia de primăvară. Cei mai vulnerabili sunt copiii şi persoanele vârstnice.

OLGA SVEDUNEAC


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*