Dușmanii care îți fură energia

Foto: © Maridav / Fotolia

Foto: © Maridav / Fotolia
Foto: © Maridav / Fotolia

Ești sănătoasă, ai dormit bine, ți-ai băut cafeaua… Degeaba, tot te simți obosită. Și asta deși abia te-ai întors din vacanță. Există o explicație: acei dușmani din umbră care te storc de energie. Din fericire, te poți feri de ei

Dacă te simți adesea obosită și fără chef, deși nu ești bolnavă, află că nu ești singura. În secolul nostru, oboseala a devenit aproape o maladie. Cum de se întâmplă asta? Mulți dintre noi am spune că îmbătrânim și că de aici ni se trage. Ei bine, nu e chiar așa. Literatura medicală spune că starea de oboseală nu este un atribut al vârstei înaintate. Cu toții cunoaștem măcar câteva persoane de vârsta a treia care sunt mai pline de energie decât un tânăr de 30 de ani. Atunci, dacă nu este de vină vârsta sau lipsa de somn, ce „forțe malefice“ îți fură energia?

Deshidratarea
Zilnic, organismul pierde în jur de 1,5 – 2 litri de apă. Dacă nu înlocuiești această apă, se instalează deshidratarea care, printre altele, te face să te simți epuizată. Când nu bei suficiente lichide procesul de transpirație încetinește, inima pompează mai puțin sânge, temperatura corpului crește. Toate acestea îți afectează negativ nivelul de energie. Chiar dacă nu ți-e sete, bea cel puțin 8 pahare de apă pe zi.
Dacă vrei să afli mai multe despre puterea vindecătoare a apei și despre bolile ce apar din cauză că nu bei suficientă apă îți recomandăm să citești una dintre cărțile
dr. Fereydoon Batmanghelidj, din seria „Nu ești bolnav, ci doar ți-e sete“ (găsești informații și pe internet).

Tensiunea arterială mică
Persoanele care au în mod obișnuit o tensiune arterială mică se plâng mai frecvent de oboseală. Dacă faci parte din această categorie și te con-frunți deseori cu episoade de slăbiciune, ar fi bine să te duci la medic. Poate ai nevoie de un tratament care să-ți crească tensiunea. Uneori însă, este suficient doar să crești puțin cantitatea de sare din alimentație.

Ochii obosiți
De la un timp îți obosesc ochii sau porți ochelari de vedere și nu ai fost de multă vreme la un consult? Fă-i o vizită oftalmologului. Atunci când obosesc ochii, întregul organism se simte obosit. Dacă lucrezi la computer, încearcă să-ți menajezi vederea. Nu sta prea aproape de ecran și fă pauze cât mai des: la fiecare oră închide ochii câteva minute și relaxează-ți mușchii gâtului, rotindu-l de câteva ori.

Medicamentele
Unele dintre pastilele pentru răceală te fac să te simți adormită, dar există multe alte medicamente ce au ca efect advers oboseala: unele dintre preparate recomandate în caz de hipertensiune, depresie, anxietate, anumite antibiotice (amoxicilină, cefalexin). Dacă urmezi un tratament medicamentos, informează-te asupra reacțiilor nedorite ale acestuia. În unele situații, medicul îți poate prescrie medicamente cu același efect terapeutic, dar care nu induc oboseală sau somnolență.

Probleme cu tiroida
Se estimează că 10 – 20% dintre noi producem prea puțini hormoni tiroidieni, dar nu avem nici un simptom fizic care să trădeze acest lucru. Acest dezechilibru hormonal poate cauza stări de oboseală și slăbiciune. Dacă analizele de sânge confirmă că ai un nivel scăzut de hormoni tiroidieni, medicul îți va prescrie tratamentul adecvat. Simptomele hipotiroidiei includ: somnolență, oboseală, piele aspră și uscată, păr lipsit de strălucire, sensibilitate mărită la frig, tulburări de memorie, dificultăți de concentrare și atenție, constipație, scăderea libidoului, tulburări de menstruație.

Lipsa luminii naturale
Când e întuneric, corpul spune „dormi“, iar când este lumină spune „ridică-te și mișcă-te“. Dar nu ai nevoie de orice lumină, ci de cea naturală. Dacă pe timpul zilei nu te poți bucura de multă lumină naturală (de exemplu lucrezi într-un birou iluminat artificial), găsește-ți timp să te expui la lumină. Dimineața, înainte să pleci la serviciu, dă de-o parte perdelele și lasă razele soarelui să inunde locuința. După-amiezele și în week-end ieși la plimbare cel puțin 30 de minute.

Televizorul
Dacă îți „hrănești“ mintea cu emisiuni TV câteva ore bune pe zi, îți încurajezi organismul să devină pasiv ceea ce, după o perioadă de timp, conduce la o stare de oboseală cronică. În loc să lenevești pe un fotoliu în fața televizorului, plimbă-te, dansează, fă câteva exerciții de gimnastică.

Pesimismul
Studiile arată că persoanele care se concentrează doar pe latura negativă a lucrurilor sunt mult mai susceptibile să sufere de oboseală cronică decât cele optimiste. Sigur, ușor de spus, greu de făcut: nu poți începe, la comandă, să gândești optimist (mai ales dacă ești prăpăstioasă din fire).
Dar nimeni nu te împiedică să încerci. Bucură-te nu doar când realizezi ceva măreț. Și lucrurile mărunte care îți umplu viața îți oferă deseori prilej de bucurie.
Fiind pesimistă în ceea ce privește relațiile tale, slujba sau orice altceva nu faci decât să te lipsești de energia pe care ai putea-o folosi constructiv.

ANGELA CÎLȚAN

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*