Depresia sezonieră. Cum îi vii de hac?

Fotolia_1953386

Foto: © Maxim Malevich / Fotolia

Fiecare din noi întâmpină toamna în felul său. Unii cu bucurie, alţii cu… stări depresive. Care se mai şi accentuează pe măsură ce zilele devin tot mai scurte, vremea mai mohorâtă. Te numeri printrei ei? E posibil să-ţi dea târcoale depresia, fie ea şi aşa-zis sezonieră sau de toamnă

În fiecare an, aceleaşi simptome – irascibilitate, tristeţe, anxietate, apetit crescut pentru dulciuri, de unde şi luarea în greutate, somnolenţă, oboseală şi lipsă de energie, ba chiar pierderea interesului pentru multe din cele până nu demult interesante – apar şi sfârşesc în aceeaşi perioadă, de obicei din septembrie-octombrie până în aprilie-mai.
De unde aceste „neajunsuri“? Zilele tot mai scurte, de unde şi lipsa luminii solare, constituie principala cauză a depresiei sezoniere, întrucât conduc la dereglarea producerii de serotonină şi melatonină, ceea ce afectează imediat starea de spririt. Cu puţină grijă şi ceva efort, le poţi reduce însă cu mult efectele, ba chiar să nu le permiţi să se manifeste.

Somnul, bun la toate
Organizează-ţi în aşa fel timpul, încât să nu-ţi vitregeşti organismul de binefacerile somnului. Important este însă nu doar cât dormi, ci şi ca somnul să fie unul odihnitor. Creează-ţi o stare de bine înainte de a adormi, gândeşte-te la ce te-a bucurat în ziua care tocmai s-a încheiat, câte probleme ai soluţionat, imaginează-ţi un peisaj sau ambient în care te-ai simţit bine cândva. Şi, de ce nu?, programează-te: am nevoie de 6, 7, 8 ore de somn, sigur voi reuşi să mă odihnesc.

Permite-ţi să leneveşti!
Important este să reduci şi din agitaţia din timpul zilei. Încearcă să cronometrezi tot ceea ce faci într-o zi, notează fiecare discuţie, fiecare pauză de ţigară, timpul petrecut în faţa televizorului. Vei fi surprinsă să constaţi câte lucruri inutile faci în decursul doar a unei singure zile. Le-ai eliminat şi tot obosită te simţi? Permite-ţi să leneveşti! De foarte multe ori lenea poate indica o reacţie de apărare a organismului în faţa suprasolicitărilor.

Dă frâu liber lacrimilor!
Un mijloc oricând la îndemână, gratuit, împotriva depresiei: lacrimile. Şiroaiele de lacrimi ţi-ar putea spăla nu doar obrajii, ci şi trăirile negative de peste zi. Nu exagera, însă. Doar câteva minute. Plânsul îndelungat nu face decât să accentueze starea depresivă. Aşadar, lasă să curgă câteva lacrimi, după care trage aer în piept şi ieşi la aer curat!
Plimbările constituie un mijloc excelent de înlăturare a stărilor depresive. Vara petrecem mai mult timp în mijlocul naturii, dar de cum vine toamna ne ascundem parcă în casă, încremenim în faţa televizorului, nefăcând decât să accentuăm depresia. Aşadar, închide televizorul şi, chiar dacă afară plouă, ieşi la plimbare.

Fă mişcare!
Exerciţiile fizice constituie şi ele un bun remediu în lupta cu depresia. De ce nu ţi-ai lua un abonament la o sală de fitness? Pe lângă faptul că exerciţiile fizice, stimulând circulaţia sanguină, vor alunga depresia, o sală de sport poate fi şi un loc de socializare „pe viu“, mult mai sănătos decât cel de pe Internet. Nu-ţi poţi permite? Fă gimnastică acasă. N-ai timp? Mergi cât mai mult pe jos.

Puţină distracţie nu strică
Cântă, dansează, joacă-te. Când cânţi, organismul se ac-tivează ca în timpul exerciţiilor fizice, întrucât primeşte mai mult oxigen, de unde şi accelerarea circulaţiei sanguine. La rândul lui, dansul, are rolul, pe lângă atenuarea stresului, angoasei, anxietăţii, tensiunilor fizice, de a diminua şi simptomele depresiei. Aşadar, dansează. Uşurarea va veni neîntârziat. Apoi, joaca nu e doar pentru copii. Până la zbenguiala în zăpadă, i-ai putea ţine companie copilului, jucându-te împreună cu el. Cu siguranţă va fi încântat.

O bomboană, o prăjitură? Hmmm!
Se întâmplă adesea ca toamna să avem tendinţa să mâncăm ceva mai mult ca de obicei, încercând parcă să compensăm, mai ales cu dulciuri, tristeţea pe care a adus-o cu ea toamna. Aşadar, acordă atenţie alimentaţiei, nu te răsfăţa prea mult cu dulciuri, primăvara îţi va fi greu să te debarasezi de kilogramele de prisos astfel acumulate. Ia vitamine, consumă cât mai multe legume şi fructe.
Bomboane, prăjituri? Da, dar nu mai mult de o dată pe săptămână. Alege-ţi ziua când îţi permiţi un asemenea răsfăţ. Cea mai indicată ar fi una din cursul săptămânii, în zilele libere de sfârşit de săptămână ţi-ai putea face şi alte bucurii. Şi nu uita ca, din când în când, să te urci pe cântar pentru ca lupta cu depresia să n-o atragă după sine şi pe cea cu kilogramele de prisos.

Cum o recunoşti?

  • Oboseşti mai uşor, senzaţia de sfârşeală dându-ţi târcoale chiar şi dimineaţa, la trezire?
  • Simţi nevoia să dormi mai mult?
  • Te confrunţi cu dificultăţi de concentrare?
  • Nu prea te mai interesează nici viaţa socială, nici relaţiile intime, ba chiar nici propria persoană?
  • Ţi-a crescut apetitul, mai ales pentru dulciuri?
  • Răspunsul afirmativ poate indica o depresie sezonieră.

Antidepresivele nu alungă neplăcerile depresiei sezoniere, aşa că…  mai bine „nu“!

OLGA SVEDUNEAC

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*