De ce îți cade părul?

Foto: © Lev Dolgatsjov / Fotolia

Foto: © Lev Dolgatsjov / Fotolia
Foto: © Lev Dolgatsjov / Fotolia

Ai observat că, de la o vreme, îți cad din ce în ce mai multe fire de păr? Părul tău și-a pierdut strălucirea și volumul, firele de păr se despică la vârfuri? Hai să vedem care pot fi cauzele și cum poți rezolva problema

Știai că fiecare din cele 70.000 – 100.000 de fire de păr de pe cap este programat să trăiască între 4 și 8 ani? După aceea, firul îmbătrânit cade și crește altul în locul lui. Așadar, părul se regenerează pe tot parcursul vieții. Problema apare atunci când ciclul de regenerare este dereglat și când noile fire cresc în număr mai mic și au o calitate inferioară: le lipsește strălucirea și elasticitatea, se subțiază și se rup ușor.

Părul se regenerează permanent
Câte fire de păr este normal să pierzi zilnic? Specialiștii spun că în jur de 30 – 60 de fire pe zi. Când găsești păr peste tot (pe pernă, pe covor, pe haine, în cadă), probabil că pierzi mai mult de 100 de fire pe zi. Nu te îngrijora că s-ar putea să chelești. Femeile suferă foarte rar de calviție în adevăratul sens al cuvântului: ele își pierd părul într-un mod mai difuz decât bărbații.
Hai să vedem care sunt cauzele căderii părului și cum poți reda frumusețea podoabei tale capilare.

Când nu trebuie să te îngrijorezi
Chiar dacă ai observat că a început să-ți cadă părul, nu înseamnă neapărat că ai o problemă medicală. Există situații când pierderea părului este normală și temporară:

  • Schimbarea anotimpurilor. Primăvara și toamna, timp de câteva săptămâni, poți pierde de 2 – 3 ori mai multe fire de păr, deoarece acum se secretă mai mulți hormoni sexuali care accelerează ciclul de regenerare al firelor. Fă o cură cu suplimente de vitamine timp de o lună.
  • După naștere. În sarcină se secretă mai mulți estrogeni, care stimulează cu 25 – 30% creșterea părului. La 2 – 4 luni după naștere însă, nivelul de estrogeni revine la normal, iar firele crescute „în plus“ pot cădea. Nu e nevoie de tra-tament.
  • Cosmeticele. Folosirea în exces a produselor cosmetice (permanent, decolorare, vopsire) fragilizează firele, afectează pielea capului și poate determina căderea masivă a părului. Evită asemenea proceduri timp de 1 – 2 luni pentru ca părul să se poată regenera.

Cauze hormonale

  • Testosteronul. Dacă organismul tău secretă prea mult testosteron, apar dereglări în sistemul endocrin, ceea ce conduce la căderea prematură a firului de păr.
  • Pilule contraceptive. Inco-rect dozate, pilulele afectează negativ foliculii piloși și pot provoca sau agrava un dezechilibru hormonal.
  • Afecțiuni hormonale. La originea pierderii anormale a părului pot sta hipertiroidia, hipotiroidia, disfuncții ale hipofizei și corticosuprarenalei.
  • Menopauza. Unele femei încep să-și piardă părul imediat înainte sau după instalarea menopauzei, din cauză că se secretă o cantitate mai mică de estrogen și progesteron. Problema se rezolvă cu un tratament hormonal substitutiv.

Stresul
Sub influența stresului, a unui șoc emoțional, a anxietății, vasele de sânge se îngustează, circulația sanguină este diminuată, iar firele de păr nu mai sunt suficient hrănite. În plus, stresul prelungit dereglează sistemul endocrin și activitatea glandelor sebacee: așa apare mătreața, acneea, îngrășarea părului.

Infecțiile
Inamicii părului sunt și infecțiile. Febra mare și toxinele care se acumulează în timpul bolilor infecțioase stopează creșterea firelor de păr. Căderea părului se poate declanșa după 2 – 4 luni de la apariția unei infecții și poate dura câteva săptămâni.
Reține că părul poate să cadă, chiar dacă nu îți vine să crezi, și din cauza unei carii dentare. În această situație, părul se va rări mai mult pe partea unde se află dintele bolnav.

Carența de vitamine
Firele de păr, asemeni unor plante, au nevoie de teren fertil ca să crească sănătoase. Dacă le lipsesc substanțele nutritive, se ofilesc.
Carența de fier, cupru, calciu, dar și un regim de slăbire sever pot dăuna părului. Iată de ce trebuie să ai grijă să adopți o alimentație bogată în vitamine, minerale și oligo-elemente.
Din nou un păr sănătos

  • Dacă bănuiești că ai un dezechilibru hormonal, adresează-te medicului. Poate va fi nevoie să urmezi un tratament hormonal.
  • Sănătatea părului depinde de ceea ce mănânci. Iată ce trebuie să conțină alimentația ta: proteine animale (carne, pește, lapte, brânză, ouă), cereale integrale, legume, nuci, migdale, curmale, smochine, grăsimi vegetale și pește gras (lipidele transportă vitaminele). Nu face exces de dulciuri: ele favorizează îngrășarea părului și apariția mătreții.
  • Timp de două luni ia un „cocktail“ de vitamine ca să hrănești rădăcinile: vitaminele B, E și F, betacaroten, fier, calciu, magneziu, seleniu. Poți repeta cura de două ori pe an.
  • Masajul ajută la regenerarea părului deoarece îmbunătățește circulația sângelui, iar rădăcinile primesc substanțele nutritive necesare. Masează-ți pielea capului, cu buricele degetelor, de câteva ori pe zi și la fiecare spălare pe cap. După masaj aplică la baza firelor de păr o loțiune tonică și las-o să acționeze câteva minute.

La dermatolog
Dacă pierderea părului este importantă adresează-te unui medic dermatolog. Acesta, cu ajutorul unui aparat special, poate analiza rădăcina firului de păr.

ANGELA CÎLȚAN

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*