Cum depăşeşti teama de examen?

Fotolia_2852502

Foto: © BVDC / Fotolia

Testare, sesiune, probă scrisă, examene orale, teză, colocviu – iată cuvinte la auzul cărora fiecare dintre noi s-a crispat cel puţin o dată în viaţă. Un examen este o ecuaţie complicată, în care teama se strecoară printre alţi termeni: cunoştinţele acumulate, stăpânirea de sine, starea de sănătate şi inspiraţia de moment

Cel care declară că nu are emoţii, că nu-i este teamă deloc, nu e sincer cu cei din jur sau foloseşte aceste afirmaţii doar ca pe o armă împotriva acestui sentiment. Pe măsură ce examenul se apropie, teama creşte puţin câte puţin, ca o umbră ce ne întunecă limpezimea gândirii.

Primul examen
Fără să conştientizăm, viaţa ne pune în cale examene încă de la începutul existenţei. Prima respiraţie, cel dintâi plânset, urmate de primul pas singur şi de ziua cu numărul unu la grădiniţă, toate aceste evenimente au ceva în comun: noutatea.
Când devenim conştienţi de ceea ce ni se întâmplă şi suntem supuşi la primul examen în toată puterea cuvântului, neprevăzutul generează starea noastră de tensiune.
De ce ne temem, de fapt?

  • suntem conştienţi că nu ne-am pregătit îndeajuns şi că există întrebări la care să nu ne fie la îndemână răspunsul;
  • că vom fi supuşi judecăţii unor oameni cu autoritate;
  • că nu vom fi capabili să ne demonstrăm întreaga capacitate;
  • că vom înregistra un eşec, iar acesta va fi o piedică în calea evoluţie noastre, frângând aripile visurilor noastre;
  • că vom înşela aşteptările celor dragi, ale familiei sau ale profesorilor.

Simptomele emoţiilor
Cum se manifestă teama? Ne creşte pulsul, devenim palizi, transpirăm, ne pierdem pentru o vreme claritatea gândirii şi totul ni se învălmăşeşte în minte. Unora le este greaţă, au diaree, îi doare capul sau se confruntă cu insomnii în seara de dinaintea evenimentului. Aflaţi la extreme, cei apatici, lipsiţi de energie, au senzaţia de leşin, în timp ce pe alţii îi cuprinde o agitaţie nemaiîntâlnită, vorbesc mult, devin zgomotoşi. O categorie de mijloc, echilibraţii, reuşesc să nu-şi exteriorizeze sentimentele, comportându-se normal, în timp ce teama pierde teren în faţa gândurilor lor pozitive.

Cum să-ţi depăşeşti teama?
Odată ce ai cunoscut aceste manifestări neplăcute, ia-ţi măsuri din timp ca să le faci să dispară sau, cel puţin, să le diminuezi:

  • la orele de curs, nu lăsa lucruri neînţelese, lămureşte fiecare subiect la vremea lui; a înţelege lecţiile, cursurile, înseamnă a le învăţa pe jumătate;
  • munca şi disciplina sunt combinaţia perfectă pentru succes; organizează-ţi timpul astfel încât să nu-ţi rămână materie necitită, iar în ziua care precede examenul ar fi bine să repeţi;
  • în timp ce înveţi, fă-ţi rezumate pe care să le foloseşti când vei repeta;
  • dozează-ţi uniform efortul şi permite-ţi pauze la intervale regulate de timp; studiul continuu şi îndelungat duce la tensiuni mentale, încetineşte procesul de învăţare şi capacitatea de a memora;
  • dacă nu te simţi lămurit, la sfârşitul unei zile de studiu, invită la plimbare un prieten şi discutaţi pe marginea celor învăţate;
  • relaxează-te în mijlocul naturii, nu în faţa calculatorului;
  • gândurile pozitive şi atitudinea serioasă faţă de studiu duc la rezultate mai bune;
  • încearcă să afli mai multe detalii despre cum va decurge examenul;
  • ia suplimente de magneziu sau multiminerale.

Puţină teamă nu strică, ea poate fi un catalizator: acţionează în sens pozitiv, trezeşte conştiinţa şi accelerează ritmul de învăţare. Dar ca să nu te domine, trebuie să capeţi siguranţa celui care are multe de spus.
În preziua examenului:

  • repetă până după-amiaza, dar oferă-ţi timp pentru destindere la sfârşitul zilei;
  • interesează-te în legătură cu locul de desfăşurare a examenului;
  • mănâncă ceva mai uşor, pentru a nu-ţi îngreuna digestia;
  • pregăteşte-ţi încă de seara documentele ce te vor însoţi, mapa cu obiecte de scris, haine şi încălţăminte confortabile, dacă e cazul, umbrela, cheile de la maşină. Dacă laşi toate acestea pentru dimineaţa, nu faci decât să-ţi amplifici starea de tensiune.
  • culcă-te devreme, nu pierde timp inutil prin casă. Ideal ar fi să te odihneşti bine înainte de examen.

Înaintea examenului:
➤ trezeşte-te la timp şi mănâncă puţin, nu pleca la „luptă” cu stomacul gol;
➤ evită să bei cafea sau cola, sunt diuretice;
➤ stai puţin de vorbă cu tine în faţa oglinzii, zâmbeşte-ţi şi spune-ţi că va fi bine, că eşti pregătit şi că vei şti să răspunzi întrebărilor;
➤ priveşte examenul ca pe un mijloc de a evolua în viaţă, un simplu pas, atât…
➤ glumeşte cu colegii, dar evită să angajezi discuţii despre materia de examen, ţi se poate întâmpla să constaţi că nu eşti stăpân pe anumite subiecte şi să te cuprindă panica.
În timpul examenului:

  • citeşte subiectele atent, de două ori, înainte de a le rezolva;
  • ca să capeţi încredere în forţele proprii şi să nu pierzi timp inutil, răspunde întâi la întrebările mai uşoare;
  • nu pleca din sală, chiar dacă panica a pus stăpânire pe tine şi ţi se pare că nu vei şti nimic. Prezenţa e prima condiţie ca să treci examenul. Concentrează-te şi foloseşte-ţi logica, chiar dacă nu-ţi mai aminteşti mare lucru din cele învăţate;
  • dacă nu te poţi concentra, lasă jos stiloul, relaxează-ţi corpul, închide puţin ochii, imaginează-ţi că eşti într-un loc minunat şi respiră adânc, implicând muşchii abdominali. Astfel, sistemul nervos parasimpatic se va relaxa.

După examen, odihneşte-te, analizează şi trage concluzii în legătură cu metodele tale de învăţare, slăbiciunile şi punctele tale forte.
Un examen scoate la iveală multe despre tine!

SONIA STANCIU

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*