„Combustibil” pentru o memorie mai bună

Foto: © .shock/ Fotolia

Foto: © .shock/ Fotolia
Foto: © .shock/ Fotolia

„Unde mi-am pus cheile?”,  „La ce oră aveam întâlnirea?”,  „Pe cine trebuia să sun azi?”. Dacă îți pui asemenea întrebări tot mai des, probabil că memoria începe să-ți joace feste. Ce-i de făcut? Cea mai simplă soluție este să introduci în meniu acele alimente care  te ajută să-ți revigorezi neuronii.

Cu toții uităm. Este un lucru firesc, ba chiar necesar, căci doar așa ne putem elibera de informațiile inutile. Și totuși, pe măsură ce înaintăm în vârstă memoria noastră începe să dea tot mai des rateuri. Asta pentru că oboseala, stresul cotidian, lipsa de somn, alimentația incorectă își pun amprenta asupra funcțiilor organismului, deci și a activității creierului. Vestea bună este că îți poți îmbunătăți memoria și poți preveni uzarea ei cu ajutorul alimentelor.
La modul general, alimentele care ajută cel mai mult memoria sunt peștele și majoritatea fructelor și legumelor. Dar, în funcție de problema de memorie cu care te confrunți, îți spunem exact ce să introduci în meniu.

Uiți ce ai de făcut
Ai uitat să cumperi pâine, să plătești factura la telefon, să iei hainele de la spălătorie sau să-ți iei medicamentul la o anumită oră? Înseamnă că memoria ta prospectivă, cea care te ajută să-ți amintești lucrurile pe care trebuie să le faci la un moment dat, începe să dea semne de rugină.
Soluția este să introduci în meniu alimente bogate în vitamine din complexul B, în special în acid folic. Cele mai bune surse de acid folic și vitamine B: fasole verde și fasole boabe, linte, ciuperci, cereale integrale pentru micul dejun îmbogățite cu vitamine, spanac, mazăre, broccoli, sfeclă roșie, sparanghel, drojdie de bere, germeni de grâu, banane, portocale, nuci, migdale, alune, ficat, rinichi, ouă.

Nu-ți găsești cuvintele
„Cum îi zice… Stai, stai că știu, dar îmi scapă acum…”. Îți sună familiar? E vorba de binecunoscutul lapsus, adică imposibilitatea momentană de a-ți aminti un cuvânt, deși îți stă pe vârful limbii. Dacă ai acumulat multă oboseală, dacă suferi de insomnie sau alte tulburări de somn nu trebuie să te mire de ce deseori nu-ți găsești cuvintele. Viteza cu care funcționează neuronii depinde de un neurotransmițător numit acetilcolină. Când această substanță se secretă în cantități mai mici decât ar trebui – ceea ce se întâmplă dacă te confrunți cu tulburări de somn – capacitatea ta de a-ți aminti pe moment cuvinte, nume sau situații este diminuată.
Consumă ouă, soia, orez, legume verzi. Toate acestea conțin un aminoacid care corectează deficiența de acetilcolină.

Uiți „de la mână  până la gură”
Dimineață ți-ai făcut programare la coafor, dar până la prânz ai uitat la ce oră trebuia să fii acolo. Acum 5 minute ți-ai scos telefonul mobil din geantă, dar nu mai știi unde l-ai pus. Ai plecat din bucătărie spre hol să iei ceva dar… ai uitat ce. Memoria de scurtă durată îți joacă feste. Ea este cea care te ajută să reții evenimentele recente și informațiile ce îți sunt necesare pentru o scurtă perioadă de timp. De ce apar asemenea probleme? Pentru că zi după zi îți suprasoliciți memoria de scurtă durată, iar creierul obosește și decide să o ia mai ușor.
Ca să-ți îmbunătățești memoria de scurtă durată ai nevoie de acizi grași esențiali Omega-3, pe care îi găsești în pește, fructe de mare, nuci, fistic, migdale, uleiuri vegetale (de floarea soarelui, de măsline, de in, de semințe de struguri, de rapiță).

Nu te poți concentra
Ca să reții informațiile noi ai nevoie de atenție și concentrare. Altfel, cuvintele îți zboară pur și simplu pe lângă ureche sau prin fața ochilor, iar creierul nu înmagazinează nimic. Probabil ți s-a întâmplat așa ceva la ședințe, întruniri, seminarii: ai auzit ce s-a vorbit, dar nu ai reținut nimic. O asemenea tulburare de memorie poate fi pusă pe seama unei alimentații sărace în proteine. Când organismul nu dispune de suficiente proteine, scade secreția de dopamină, substanța răspunzătoare de atenție și concentrare.
Include în meniu alimente bo- gate în aminoacizi precum tirozină și fenilalanină, din care organismul produce dopamina. Găsești acești aminoacizi în banane, migdale, avocado, lactate, susan, semințe de dovleac.
Indiferent de problema de memorie cu care te confrunți, ia suplimente cu ginkgo-biloba sau lecitină, care îți conferă, în plus, beneficii multiple.

Alimente care nu te ajută
Nu toate alimentele sunt aliații memoriei. Există și alimente ce pot antrena pierderi mai mult sau mai puțin importante ale performanțelor memoriei: alcoolul, alimentele bogate în grăsimi saturate (laptele integral, carnea roșie, mezelurile), îndulcitorii artificiali.

Au o memorie mai bună  femeile sau bărbații?
Nu există un răspuns clar. Atât femeile, cât bărbații au câte un punct forte când vine vorba de memorie. Studiile efectuate au ajuns la concluzia că femeile rețin detaliile cu mai multă ușurință decât bărbații. De exemplu, obiectele care există într-o încăpere (cărți, veioză, tablou etc.), culoarea unei mașini… În schimb, bărbații au ieșit învingători în ce privește memorarea poziției obiectelor, de exemplu unde este amplasat un birou sau o etajeră.   

ANGELA CÎLȚAN

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*