Caloriile „goale”, pericol la pândă

Foto: © draghicich - Fotolia.com

Foto: © draghicich - Fotolia.com
Foto: © draghicich – Fotolia.com

Ai mâncat pe săturate, te-ai delectat şi cu gustări, dar senzaţia de foame tot nu te  părăseşte? E foarte posibil să nu-i fi asigurat organismului ceea ce-i era necesar, ci porţii zdravene de calorii goale. Iar pericolul nu e doar îngrăşarea, cum ai putea crede, ci şi tot felul de dezechilibre ulterioare.
Tot ce mâncăm, mai puţin apa, îi furnizează organismului calorii, energia pe care o dezvoltă în timpul digestiei. Mai multe sau mai puţine. Important este însă nu doar numărul acestora, după cum ne-am obişnuit să tot calculăm când ţinem diete de slăbit, ci şi tipul acestora. După părerea nutriţioniştilor, există trei tipuri de asemenea furnizori de energie. Caloriile „vii”, considerate de înaltă calitate, provind din alimentele naturale, neîmbunătăţite, neprelucrate. Pe lângă faptul că nu îngraşă, mai prezintă două avantaje considerabile: previn îmbolnăvirile şi îmbătrânirea prematură. Le urmează caloriile „negative”, denumite astfel întrucât nu aduc nici un aport energetic organismului. Dar nu doar acesta este motivul pentru care sunt incluse alimentele ce le furnizează în dietele de slăbit, ci mai ales constatarea că, pentru a fi digerate, necesită o cantitate mai mare de energie decât cea pe care o furnizează, diferenţa de energie necesară metabolizării fiind preluată de organism din ţesutul adipos. Furnizoare de calorii „negative” sunt toate soiurile de fructe, dar şi proteinele din alimentele ce ştim că „nu îngraşă”.
Cea de-a treia categorie e reperezentată de aşa-numitele calorii „goale” sau „oarbe”, fără nici un fel de valoare nutriţională, întrucât provin din alimentele din care s-au extras sau distrus într-un procent considerabil substanţele nutritive. Toţi nutriţioniştii ne sfătuiesc să evităm un consum frecvent, preferenţial, de alimente furnizoare de asemenea calorii nu doar pentru faptul că ar avea efecte nedorite asupra greutăţii, ci şi pentru că în felul acesta organismul nu este niciodată hrănit cum trebuie. Vitregindu-l printr-o asemenea alimentaţie de vitamina B1, crom, magneziu, în plus caloriile goale având şi un indice glicemic ridicat şi încetinind metabolismul, în timp, se poate ajunge la afecţiuni cât se poate de serioase: obezitate, afecţiuni digestive, ale sistemului cardiovascular, Parkinson, Alzheimer, cancer.
Gustos, dar nesănătos
Care sunt alimentele ce găzduiesc aceşti duşmani ascunşi ai sănătăţii, pe care ne tot îndeamnă nutriţioniştii să le eliminăm din dietă?
Prăjelile. O neîntrecută sursă de calorii goale: cartofii prăjiţi, carnea prăjită, chipsurile şi toate celelalte alimente prăjite. Pe cât de gustoase, pe atât de nesănătoase.
Băuturile alcoolice, un excelent depozit de calorii goale. Berea, mai ales, dar şi vinul şi cocktail-urile de tot felul conţin o cantitate infimă de nutrienţi, dar foarte multe de calorii goale. Atenţie: caloriile provenite din băuturile alcoolice au tendinţa să se depună sub formă de exces de grăsime în regiunea abdominală! Chiar şi un singur pahar de bere îşi aduce aportul prin 150 de calorii inutile organismului.
Băuturile carbogazoase, o altă sursă de calorii goale. Caloriile uşor asimilabile, prin care sunt recomandate băuturile carbogazoase, sunt o „păcăleală”. Ce-i drept, o asemenea băutură reduce senzaţia de foame pentru un timp oarecare, dar asta nu înseamnă că afectează cantitatea de alimente ce vor fi consumate ulterior. Dar, odată ajunse în organism, caloriile goale vor fi totuşi utilizate de acesta sub forma depunerilor adipoase. De exemplu, două pahare de suc din comerţ adaugă alimentaţiei tale calorii cât din 22 de linguriţe de zahăr, fără nici un aport de nutrienţi!
Produse fast-food şi de cofetărie. Cu siguranţă ai avut ocazia să-ţi potoleşti foamea cu asemenea delicii, doar că nu pentru prea mult timp. Majoritatea produselor fast-food, precum şi cele de patiserie şi cofetărie, cerealele rafinate, biscuiţii, prăjiturile, tentante şi apetisante, ce-i drept, conţin multe grăsimi saturate şi zahăr. Aceste grăsimi, aşa-zis nesănătoase, afectează sistemul circulator, vasele şi arterele, conducând, în timp, la obezitate, ateroscleroză, boli grave de inimă.
Cum le eviţi

  •  Potoleşte-ţi setea cu un ceai sau apă plată şi nu cu băuturi răcoritoare îndulcite, carbogazoase sau conservate.
  •  Înlocuieşte cerealele rafinate cu cele integrale, fără adaus de zahăr care, prin modul de ambalare, îşi păstrează proprietăţile nutritive din fibre şi antioxidanţi.
  •  Pe post de gustare dă preferinţă fructelor.

Important! Spune „nu” prăjelilor!
Sigur, şi carnea prăjită, şi cartofii prăjiţi sunt foarte gustoase.  Sunt însă şi foarte bogate în calorii şi grăsimi. Dă preferinţă, de exemplu, cartofilor copţi sau fierţi în coajă în locul celor prăjiţi, iar friptura poate fi preparată şi la tavă sau la grătar.

OLGA SVEDUNEAC

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*