Cafeaua, fără excese

Fotolia_18209903
© Yuri Arcurs / Fotolia

Ce poate fi mai plăcut decât să-ţi începi ziua prin a savura o ceaşcă de cafea?
Nu puţini sunt cei care ar fi de acord că este de neînlocuit. Dar, dacă ceşcuţa e, de fapt, ibric, căruia îi urmează încă unul şi încă unul, potivit principiului „ce-i prea mult strică“, beneficiile savuroasei licori se lasă întrecute de efectele negative

Ce-o face să fie atât de agreată?

Pe lângă gustul plăcut şi aroma ademenitoare, afeaua e stimulează sistemul nervos, reducând somnolenţa şi menţinând organismul pe o perioadă – pentru unii mai scurtă, pentru alţii mai lungă – în stare de alertă, crescând capacitatea de concentrare, drept urmare, şi andamentul. cestea sunt efectele uşor sesizabile, care fac să fie atât de agreată de foarte mulţi. Dar, pe lângă acestea, cafeaua mai are şi alte efecte benefice asupra organismului: îmbunătăţeşte statusul imun al organismului datorită efectului antiinflamator al cafeinei, ameliorează simptomele induse de reacţiile alergice, datorită capacităţii de reducere a concentraţiei de histamină, reduce riscul apariţiei sau agravării unor boli, precum boala Parkinson, cancer colorectal, diabet zaharat de tip II, afecţiuni hepatice.
Şi-atunci, care sunt argumentele „cârcotaşilor“, a celor care susţin că este dăunătoare?

Ce-i prea mult …strică

Pur și simplu băută în exces, cafeaua poate avea şi efecte nedorite asupra organismului.

  • Oboseală. Uneori, o ceaşcă de cafea, atunci când e a nu se ştie câta pe ziua respectivă, în loc să învioreze, are efect contrar celui aşteptat, conducând la accentuarea oboselii pe care ai vrut s-o înlături.
    Atenţie: acelaşi efect îl poate avea şi ceaiul, şi ciocolata, şi medicamentele care conţin cafeină!
  • Deshidratare. Aşa este, dar, dacă însoţeşti ceaşca de cafea cu un pahar cu apă, poţi anula un asemenea efect nedorit, mai ales dacă nu exagerezi cu cafeaua şi bei suficiente lichide.
  • Insomnie şi nervozitate. Chiar dacă sunt şi din cei asupra cărora cafeaua acţionează ca un somnifer, ar fi mai bine, doar vrei să renunţi la cantitatea în exces, nu-i aşa?, să rezişti tentaţiei unei ceşti de cafea în orele după-amiezii, cu atât mai mult seara.
  • Potenţarea apariţiei hipertensiunii arteriale cronice. Într-adevăr, un consum regulat de cafea duce, în timp, la o creştere destul de semnificativă a tensiunii arteriale, dar nu în limite îngrijorătoare, decât dacă nu cumva numărul ceştilor cu cafea băute sunt mult prea multe. Limitarea consumului le este recomandată în mod special celor predispuşi evoluţiei hipertensive.
  • Îngălbenirea dinţilor. S-ar părea că excesul de cafea are repercursiuni nedorite şi asupra smalţului dentar, zahărul, carbohidraţii şi untul de cacao din compoziţia ei facilitând inesteticele depuneri de culoare gălbuie.
  • Creşterea colesterolului. Cafestolul, un compus al cafelei, eliberat mai ales atunci când cafeaua este preparată prin încălzire treptată (la ibric sau expresso), ceea ce o face mai gustoasă, dar şi mai nesănătoasă, creşte considerabil nivelul colesterolului din sânge. Dar, de ce n-am prepara-o prin opărire doar? E la fel de gustoasă.
    Cercetătorii olandezi afirmă că 5 ceşti de cafea pe zi, băute timp de o lună, cresc nivelul colesterolului din sânge cu 7%.
    Atenţie: şi cafeaua decofeinizată conţine cafestol! 

Obişnuinţa, a doua natură

Dacă te-ai hotărât să renunţi la cafea sau să reduci cantitatea pe care erai obişnuită s-o bei zilnic, ar trebui să fii pregătită pentru eventualitatea că nu-ţi va fi prea uşor.
Pentru că ţi-ar putea da târcoale nu doar somnolenţa, ci şi senzaţia de slăbiciune, şi durerile de cap, şi irascibilitatea.
Pentru a face „lipsa“ mai uşor de uportat, nlocuieşte-o, măcar un timp, cu cacao cu lapte, dar nu prea îndulcit, sau o ceaşcă de ceai.
Ceaiul, deşi conţine mai multă cafeină decât cafeaua, prin felul în care este preparat, licoarea pe care ajungem s-o savurăm o conţine în cantităţi mai mici.

Cafeaua decofeinizată

S-ar părea că nu este un înlocuitor tocmai grozav al cafelei, aşa cum o indică denumirea. Procesul de decofeinizare nu înlătură complet cafeina, câteva ceşti de cafea decofeinizată echivalând cu una de cafea obişnuită. 
În plus, s-a dovedit că solvenţii – substanţe chimice care rămân în compoziţia cafelei, fie şi doar parţial, ajungând odată cu ea în organism – folosiţi în procesul de decofeinizare sunt nocivi. Iar aceasta o face, în cele din urmă, mult mai nocivă decât cafeaua obişnuită. Şi nu mai e vorba doar de excese, ci de simplul consum al unui asemenea tip de cafea!

OLGA SVEDUNEAC

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*