Alungă stările de nervozitate

32117420_Subscription_L
Foto: © Anna Omelchenko / Fotolia

32117420_Subscription_L
Foto: © Anna Omelchenko / Fotolia

Te irită orice fleac și ești mai mereu nervoasă? Ca de obicei, Mama Natură  îți oferă leacurile potrivite. Ceaiurile de plante și băile aromatice te ajută  să-ți recapeți calmul și buna dispoziție
Cauzele stărilor de nervozitate? Chiar prea multe: probleme personale, profesionale, de sănătate, surmenaj, emoții puternice, extenuarea, lipsa de somn… Încearcă fără teamă leacurile naturii – cu ajutorul lor o să te liniștești și o să-ți recapeți echilibrul. Nu uita însă că pentru a obține efecte bune, alături de terapiile naturale, este nevoie să ai o viață ordonată și să aduci câteva schimbări în stilul de viață.

Ceaiuri de plante
Natura ne pune la dispoziție numeroase plante cu pro-prietăți de calmare, liniștire și echilibrare a sistemului nervos.

  • Roiniță. Pune o linguriță de plantă uscată într-o cană cu 200 ml apă fierbinte. Acoperă vasul, lasă-l să stea așa 10 – 15 minute, apoi strecoară lichidul. Bea de trei ori pe zi câte 1/3 pahar. Poți prepara o infuzie dintr-un amestec de roiniță, mărar și anason: câte o jumătate de linguriță din fiecare plantă la 750 ml apă fiartă. Bea câte un pahar de ceai de trei ori pe zi.
  • Urzică moartă. Este utilă în anxietate, stări depresive, insomnie, nervozitate. Se utilizează florile uscate. Infuzia se prepară din 2 lingurițe de plantă la 500 ml apă clocotită. Se lasă să infuzeze 10 minute, se filtrează și se beau 2 – 3 căni de infuzie pe zi, eventual îndulcită cu miere.
  • Mușețel. Această plantă miraculoasă este un remediu eficient împotriva nervozității și a stărilor de irascibilitate. Infuzia se prepară cu 3 lingurițe de flori uscate la 500 ml apă. Se lasă să infuzeze timp de 10 – 15 minute, apoi se filtrează. Se beau 2 – 3 căni pe zi.
  • Tei. Datorită efectelor se-dative teiul este indicat în insomnie, stări de nervozitate, suprasolicitare intelectuală. Se consumă sub formă de infuzie, preparată cu 1 – 2 lingurițe de flori la o cană cu apă clocotită. Se beau zilnic, timp de o săptămână, 2 – 3 ceaiuri călduțe, îndulcite cu miere. Poți combina infuzia de tei cu suc de afine, ca să obții un efect mai puternic.
  • Valeriană. Este o plantă cu puternice efecte de calmare. Combate eficient tulburările nervoase fără să aibă efectele negative pe care le au medicamentele cu acțiune similară. Peste o linguriță de rădăcină pisată de valeriana toarnă un pahar cu apă clocotită și acoperă vasul pentru 20 – 25 minute. Strecoară și lasă să se răcească. Bea câte 1/3 pahar de 3 – 4 ori pe zi.
  • Cimbru de grădină. Fă infuzie dintr-o linguriță de plantă la jumătate de litru de apă fiartă. Acoperă vasul, lasă-l 10 – 15 minute, apoi strecoară licoarea. Bea câte un pahar din acest ceai de trei ori pe zi. Această plantă poate fi utilizată și în combinație cu sunătoarea. Pune o jumătate de linguriță de cimbru de grădină și jumătate de linguriță de sunătoare într-o jumătate de litru de apă care fierbe. Lasă să dea un clocot, apoi lasă să infuzeze 10 minute. Bea câte un pahar de ceai de 3 ori pe zi.

Băi relaxante
Efect calmant si relaxant au și băile în care adaugi infuzii din diverse plante sau câteva picături de uleiuri esențiale.

  • Modurile de utilizare a plantelor pentru baie sunt diverse. Plantele (uscate sau proaspete) pot fi puse într-un săculeț de tifon și atârnate de robinet, astfel ca apa să curgă peste ele (la o cadă plină se folosesc 150 – 200 g de plante). O altă modalitate este de a prepara din amestecul de plante o infuzie concentrată care se adaugă apei din cadă. Se pun 6 lingurițe de plantă sau amestec de plante la 750 ml apă. Se lasă să dea în clocot 2 – 3 minute, apoi se strecoară și se adaugă preparatul în cada plină pe jumătate cu apă. Este bine ca baia, care ar trebuie să dureze 15 – 20 de minute, să se facă chiar înainte de culcare. Plante eficiente pentru combaterea insomniei și a nervozității sunt în special mușețelul și teiul.
  • Uleiurile esențiale acțio- nează în primul rând asupra sistemului nervos, reechilibrându-l. Umple cada și adaugă în apă 8 – 15 picături de uleiuri esențiale. Temperatura apei poate varia între 36 – 38° C (temperatură mai scăzută pentru tonifiere și mai mare dacă vrei să te relaxezi).

Uneori, o picătură de ulei esențial echivalează cu 30 g de plantă proaspătă. Pentru stres, insomnie, oboseală poți folosi una dintre esențele: lavandă, roiniță, trandafir, busuioc, vetiver, mandarin sau portocal.
Efectul este mai bun dacă folosești o combinație de esențe, dar toate împreună să nu depășească 15 picături.

ANGELA CÎLȚAN

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*