8 mituri alimentare dezmințite

Foto: © Inga Nielsen/Fotolia

Foto: © Inga Nielsen/Fotolia
Foto: © Inga Nielsen/Fotolia

În materie de alimentație au circulat atâtea mituri de-a lungul anilor, că nici nu le mai știm numărul. Tânăra știință a dieteticii a reușit, din fericire, să demonstreze că multe dintre aceste credințe populare sunt nefondate

Este bine cunoscut faptul că oamenii sunt extrem de inventivi așa că, desigur, imaginația lor nu s-a poticnit nici când a fost vorba de mâncare. Fiecare dintre noi a auzit cel puțin câteva dintre acele idei preconcepute ridicate la rang de „principii” alimentare. Dar, să nu fim răutăcioși și să recunoaștem că cele mai multe dintre aceste idei s-au născut din cauza lipsei de informație. Astăzi însă, cercetările specialiștilor în nutriție au reușit să dezmintă multe dintre aceste idei preconcepute.
1. „Pâinea și cartofii îngrașă”
Aceste alimente nu îngrașă mai mult decât altele, diferența este că ne plac și avem tendința să le consumăm în exces. De asemenea, garniturile cu care le servim aduc și ele un aport caloric important: unt, sosuri cu smântână, mezeluri, carne, prăjeli. Important este, deci, să nu consumăm pâinea și cartofii în cantități prea mari și să nu le combinăm cu alimente bogate în grăsimi sau calorii.
2. „Dacă renunți la o masă pe zi slăbești”
De fapt, procedând astfel, ai toate șansele să te îngrași. Privând organismul de „carburant”, creezi o stare de alertă în corp. Ținând minte că a fost înfometat, organismul se va strădui să înmagazineze cât mai mult la viitoarea masă. Cea mai bună strategie pentru a scăpa de kilogramele în plus este să mănânci puțin și des, pentru ca organismul să poată arde eficient caloriile pe care i le furnizezi.
3. „Mâncând  mai puțin, stomacul se micșorează”
Stomacul este un sac muscular suplu și extensibil. Când este gol, el are un volum de 60 ml (cât un sfert de cană). În urma consumului de alimente, stomacul se „întinde”, iar volumul său crește până la 1,5 litri (6 căni). Stomacul poate fi comparat cu un elastic. El își reia forma inițială chiar dacă a stat „întins” o perioadă îndelungată. Înfometarea sau reducerea drastică a cantității de alimente, de exemplu în timpul unui regim de slăbire, nu va avea drept consecință diminuarea volumului inițial al stomacului.
4. „Carnea roșie  nu este bună  pentru sănătate”
Ceea ce este adevărat e faptul că trebuie să evităm să consumăm carne grasă, fie că e de porc, vită, miel sau pui. Bogată în minerale (în special fier și zinc), carnea roșie este un element important în alimentația noastră. Desigur, există persoane care consumă prea multă carne, ceea ce nu este tocmai sănătos. În cantități rezonabile însă, putem include în meniul nostru fără probleme carnea roșie slabă.
5. „Brânza constipă”
Brânza nu este un aliment constipant în sine.
Obiceiurile noastre alimentare și stilul de viață sunt cele care conduc la o activitate leneșă a intestinelor. Astfel, constipația poate fi cauzată de lipsa fibrelor din alimentație, de consumul unei cantități insuficiente de lichide și de lipsa activității fizice. Consumul unei mari cantități de brânză (care nu conține fibre), asociat cu o alimentație puțin diversificată poate conduce la constipație în cazul unor persoane. Dar nu este vinovată brânza, ci lipsa fibrelor.
6. „Mierea este  mai sănătoasă  decât zahărul”
Într-adevăr, mierea este mai „naturală” decât zahărul alb, rafinat industrial, și conține vitamine, minerale și apă.
Totuși, valoarea nutritivă a celor două alimente (mierea și zahărul) este limitată, căci ele aduc calorii inutile organismului. În ce privește numărul caloriilor: o lingură de zahăr ne oferă 50 de calorii, iar o lingură de miere 64. Totuși, puterea de îndulcire a mierii este mai mare, ceea ce înseamnă că pentru a obține același gust dulce folosim mai puțină miere decât zahăr.
7. „Dacă mănânci după 6 seara te îngrași”
Recomandarea de a nu mânca seara după o anumită oră se regăsește în multe regimuri de slăbire. Explicația ar fi că organismul tinde să stocheze mai mult din cauza lipsei de activitate din timpul nopții. Această teorie este eronată. Nu contează la ce oră mănânci: caloriile nu știu cât e ceasul. Organismul va digera și va folosi caloriile în același mod fie că e dimineață, prânz sau seară. Important este nu când mănânci, ci câte calorii mănânci. Dacă pe parcursul celor 24 de ore consumi doar atâtea calorii câte ai nevoie, nu te vei îngrășa.
8. „Toate  grăsimile saturate cresc colesterolul”
Până acum se știa că toate grăsimile saturate cresc nivelul colesterolului din sânge. Ei bine, studii recente arată că unele grăsimi saturate nu doar că nu măresc nivelul colesterolului „rău” (LDL), ci chiar ridică nivelul colesterolului „bun” (HDL). Care sunt aceste grăsimi saturate nepericuloase? Acidul stearic, o grăsime saturată care se găsește în mod natural în cacao și carne (de vită, de porc), alune, uleiuri vegetale, brânză (parmezan, emmental, cedar), frișcă.

ANGELA CÎLȚAN

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*