7 motive pentru care te îngrași

Fotolia_17716559

Fotolia_17716559
Foto: © KENCKOphotography / Fotolia

Ți-ai dori să faci și tu parte din categoria celor care mănâncă orice și oricât și nu se îngrașă. Din păcate, ești exact la polul opus: mănânci cât o vrăbiuță, dar se „pune“ pe tine și apa pe care o bei. Ce-i de făcut?

Este cât se poate de frustrant să constați că, în ciuda faptului că ai tăiat din meniu aproape toate alimentele ce ți-ar putea pune silueta în pericol, fie continui să te îngrași, fie nu reușești deloc să slăbești. Să fie o problemă cu metabolismul tău? Sau poate ai moștenit-o pe mama ta, care are aceeași problemă? Cu siguranță există o cauză, dar la fel de sigur este și faptul că există o soluție.

1. Tulburări hormonale
Până nu demult spe-cialiștii credeau că hormonii erau rareori o cauză a îngrășării. Rezultatele studiilor efectuate în ultimii ani i-au determinat să-și schimbe opinia: anumiți hormoni sunt legați de surplusul de greutate.
Soluția: Fă-ți niște analize hormonale. Dacă există vreo problemă (hipotiroidie, sindromul ovarelor polichistice etc.), s-ar putea să fie nevoie să faci tratament hormonal. Dacă nu, este posibil să fie suficient un regim alimentar personalizat, potrivit metabolismului tău. De exemplu, să incluzi în meniu proteine (pește, carne de pui), legume și fructe, dar să eviți grăsimile și dulciurile. Renunță la obiceiul de a ronțăi ceva între mese.

2. Stresul
Mulți dintre noi își schimbă comportamentul alimentar când sunt stresați: unii își pierd pofta de mâncare, alții, dimpotrivă, mănâncă prea mult, în special dulciuri și alimente crocante (toate bogate în calorii).
Soluția: Apelează la orice metodă te ajută să reduci stresul: yoga, meditație, drumeții, sport, ieșiri cu prietenii, ține un jurnal, plimbări în natură etc. De asemenea, poți încerca acupunctura, care dă rezultate bune în eliminarea stresului. Dacă nu te poți abține nicicum de la mâncare, cel puțin încearcă să te „îndopi“ cu alimente sănătoase și sărace în calorii: mere, portocale, grepfrut, iaurt degresat etc.

3. Lipsa de somn
Suntem atât de ocupați și preocupați încât nu mai avem timp nici pentru somn. Din păcate, cu cât dormi mai puțin, cu atât acumulezi mai multe kilograme. Din cauza lipsei de somn organismul secretă mai puțină leptină, un hormon care reglează pofta de mâncare și metabolismul, dar mai multă grelină, hormonul care stimulează apetitul.
Soluția: Oferă-ți suficient timp pentru odihnă. Dacă suferi de insomnie este momentul să iei măsuri să rezolvi problema.
Nu apela la medicamente, încearcă întâi soluțiile simple: relaxează-te, fă mai multă mișcare, creează-ți un ritual de culcare etc.

4. Carența de acizi grași esențiali
Acizii grași esențiali sunt acele grăsimi „bune“ de care organismul are nevoie pentru a produce hormoni și a susține metabolismul. Dacă ai o deficiență de acizi grași esențiali ai putea constata cu surprindere că îți dau târcoale tot felul de pofte culinare, în special pentru alimente bogate în grăsimi. Adeseori, primele semne ale carenței de acizi grași sunt mătreața și părul uscat.
Soluția: Include în alimentație alimente și uleiuri bogate în acizi grași esențiali: ulei de cânepă, ulei de soia, ficat, nuci, alune, migdale, avocado.

5. Moștenirea genetică
Dacă părinții tăi au avut probleme cu greutatea, nu este exclus să-i moștenești. Să fie de vină genele sau stilul de viață deprins din familie? Specialiștii au ajuns la concluzia că ambele variante pot sta la originea obezității, dar că în majoritatea situațiilor principalul vinovat este alimentația necorespunzătoare și stilul de viață sedentar.
Soluția: Obiceiurile nesănătoase (alimentație bogată în grăsimi, consum mic de fructe și legume, lipsa de mișcare etc.) pe care le-ai deprins în sânul familiei încă din copilărie pot fi oricând schimbate. Trebuie doar să-ți dai seama de aceste greșeli și să-ți dorești să renunți la ele.

6. Medicamentele
Unele medicamente sti- mulează apetitul, altele, chiar dacă nu influențează pofta de mâncare, favorizează îngră-șarea. De exemplu, cele folosite pentru tratarea hipertensiunii, depresiei, epilepsiei, migrenei, diabetului, acidității gastrice, unele antiinflamatorii și analgezice, unele pilule contraceptive. Dacă te-ai îngrășat mai mult de 2 kilograme pe lună fără să modifici ceva în alimentație sau în stilul de viață, este posibil ca vinovate să fie unele dintre medicamentele pe care le iei.
Soluția: Iese din discuție să renunți la tratament fără să ceri sfatul medicului. Dacă este posibil, medicul îți poate înlocui medicamentul cu un alt preparat care să nu aibă drept efect secundar creșterea în greutate.

7. Menopauza
Schimbările hormonale asociate menopauzei conduc la o acumulare de grăsimi, în special la nivelul abdomenului și șoldurilor. Metabolismul încetinește, iar corpul își pierde treptat masa musculară în favoarea grăsimilor. În plus, această etapă a vieții este însoțită de o bulversare emoțională și psihologică, adeseori compensată prin mâncare.
Soluția: Este momentul să-ți revizuiești stilul de viață. Respectă regula celor trei mese principale pe zi și mănâncă un singur aliment gras la o masă. Fă cel puțin 30 de minute de mișcare pe zi (mers pe jos).

ANGELA CÎLȚAN

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*