10 strategii ca să previi sindromul oboselii cronice

Foto: © olly / Fotolia

Foto: © olly / Fotolia
Foto: © olly / Fotolia

Într-o lume nebună, viaţa noastră a devenit din ce în ce mai agitată. Vrem să facem cât mai multe, dar zilele par a se fi scurtat. Petrecem nenumărate ore la serviciu şi, în cele rămase libere, muncim şi acasă. Fără odihnă, fără clipe de relaxare, fără satisfacţii, suntem mereu tensionaţi. Trec zile, luni se scurg şi ne trezim copleşiţi de oboseală, iremediabil obosiţi, iar randamentul ne scade la jumătate. Ce e de făcut?

În dicţionar, oboseala este definită ca o stare de slăbiciune generală datorată unui efort fizic sau intelectual. Cei care îşi asumă riscul de a munci prea mult ştiu bine că aceste puţine cuvinte nu reuşesc să definească starea lor. Când această stare de extenuare severă este însoţită de anumite simptome, se perpetuează pe parcursul a cel puţin şase luni fără a se ameliora după somn şi fără a se datora nesomnului sau vreunei boli, se poate spune că ai ajuns la oboseala cronică.
Organizaţia Mondială a Sănă-tăţii a clasificat tipurile de oboseală cronică şi a încadrat sindromul în categoria bolilor sistemului nervos. Sunt o mulţime de factori psihologici şi fiziologici care ar putea contribui la apariţia simptomelor. Nu există determinări de laborator care să certifice prezenţa sindromului.
Prevalenţa în ţările dezvoltate ajunge până la 3% şi sindromul este mai frecvent la femei. Copiii şi adolescenţii au şanse foarte mici să ajungă la acest sindrom.

Cum se manifestă?
Răspunde la următoarele întrebări:

  •  Te trezeşti mereu obosit, chiar dacă dormi un număr de ore suficient pentru vârsta ta?
  •  Ai o permanentă stare de confuzie şi te concentrezi cu mare dificultate?
  •  Uiţi ce ai de făcut „de la mână până la gură“?
  •  Ai frecvent dureri musculare, articulare şi de gât?
  •  Durerile de cap te sâcâie aproape fără întrerupere?
  •  Ţi se umflă ganglionii limfatici axilari sau cei din spatele gâtului?
  •  Eşti deprimat aproape tot timpul şi nu reuşeşti să te relaxezi?

Dacă ai răspuns da la cel puţin patru întrebări, ar trebui deja să-ţi dea de gândit şi să mergi la medic, în vederea unor investigaţii.
Pot fi prezente, de asemenea, alte simptome:

  •  o răceală de care nu mai scapi timp de câteva luni;
  •  iritabilitate sau uşoară de- presie;
  •  ameţeli frecvente la trecerea din poziţie culcat în cea verticală sau stare de leşin;
  •  dereglări endocrine;
  •  labilitate emoţională, trecere rapidă de la o dipoziţie la alta;
  •  tulburări de somn şi palpitaţii nocturne;
  •  manifestări alergice, fără a putea fi depistat alergenul;
  •  micoze şi erupţii repetate;
  •  intoleranţa faţă de lumină, zgomot şi diverse mirosuri.

Necazul e că oboseala este o manifestare comună debuturilor multor boli, iar medicul nu are metode specifice de depistare a bolii. El poate să se lămurească dacă este vorba despre acest sindrom făcând o anamneză cât mai amănunţită, ce se extinde asupra ritmului vieţii pacientului din ultimii ani şi exclude alte afecţiuni, pe baza analizelor de laborator (hemoleucogramă, glicemie, VSH, sumar de urină, analize specifice sistemului endocrin şi sistemului imunitar etc.).

Cum debutează?
De cele mai multe ori, sindromul se manifestă după o gripă, o viroză, o mononucleoză şi se manifestă prin faptul că pacientul nu mai poate duce la bun sfârşit activităţile fără să obosească la jumătatea lor.
Cele mai multe cazuri de oboseală cronică sunt diagnosticate în perioada noiembrie-ianuarie, când, probabil, organismul nu mai este susţinut nici de o alimentaţie corectă, în care să predomine salatele de crudităţi, adevărate surse de energie, minerale şi vitamine.

Cum se tratează?
Cu cât mai curând te prezinţi la medic, cu atât mai repede poţi ameliora boala.
Într-o primă fază, medicul îţi va recomanda:
calmante pentru durerile ar-ticulare şi de cap;
odihnă la domiciliu, dar păstrând un ritm anume (te culci şi te scoli la anumite ore;
suplimente alimentare;
o dietă bogată în antioxidanţi şi minerale;
exerciţiu fizic moderat, în mij- locul naturii (care să te ajute să scapi şi de insomnii).

Cum previi oboseala cronică?

  1. Ascultă-ţi corpul şi învaţă să-i recunoşti semnele. Atenţie la semnalele de alarmă, care îţi impun să încetineşti şi/sau să te opreşti la primele semne de epuizare.
  2. Programează-ţi activităţile zilnice şi limitează-te la cele pe care ţi le-ai trecut în listă.
  3. În zilele în care bioritmul tău e la maxim şi simţi că ai mai multă energie, profită de acest avantaj şi lucrează ceva mai mult, asigurându-ţi astfel o mică rezervă pentru zilele în care organismul nu te susţine.
  4. Indiferent de volumul de lucru, permite-ţi câte o mică pauză la fiecare două ore, timp în care gândeşte-te la altceva, vorbeşte la telefon cu un prieten, admiră o plantă, priveşte peştii dintr-un acvariu sau conversează cu un coleg pe alte teme decât cele legate de serviciu.
  5. Încearcă să „furi“ câte un pui de somn, de 10 minute, încărcându-ţi astfel bateriile. Studiile au arătat că, la 8 ore după trezire, corpul îşi cere dreptul la odihnă. Iar dacă reuşeşti să adormi pentru 5-10 minute (în stil japonez), te vei trezi odihnit.
  6. Mănâncă mai multe fructe şi legume bogate în antioxidanţi, cereale integrale, proteine şi grăsimi sănătoase.
  7. Apelează la terapii de re-laxare: meditaţia, masajul, reflexoterapia, meloterapia sau, dacă nu ai posibilitatea, cel puţin stai de vorbă cu tine însuţi, minimum 15 minute pe zi, întrebându-te ce e important în existenţa ta şi ce poţi să omiţi, pentru ce merită să te consumi şi ce poate fi trecut cu vederea. Dacă vei „cerne“ astfel responsabilităţile, vei constata că îţi rămân mai puţine de făcut.
  8. Mergi pe jos, în ritm alert, cel puţin 30 de minute pe zi. Chiar dacă la început te dor articulaţiile şi muşchii, după un timp vei începe să te „încălzeşti“, iar endorfinele, acei hormoni care îţi dau o stare de bine, te scapă de stres.
  9. Dacă te simţi deprimat, găseşte în existenţa ta cer- titudini care să te facă să continui, să lupţi, să gândeşti pozitiv. Apelează la paginile unui jurnal, la umărul unui bun prieten sau la psiholog ca să te debarasezi de tot ce te apasă.
  10. Când nu te mai descurci cu treburile casnice, apelează la cei din jur, lasă-i să te ajute, responsabilizează-ţi copii, soţul ori soţia sau pe cei apropiaţi.

Doar nu suntem singuri pe Pământ, aşa e?

SONIA STANCIU

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*