10 sfaturi ca să nu te îmbolnăvești

Fotolia_22427826

Fotolia_22427826
Foto: © Imcsike / Fotolia

Nu este imposibil să te ferești de infecțiile respiratorii virale care te amenință  în sezonul rece. Iată zece sfaturi utile care te vor ajuta să mărești rezistența  organismului tău la boli

O alimentație bogată în vitamine și minerale, puțină mișcare în aer liber, odihnă suficientă, mai mult timp pentru relaxare, un plus de atenție la igienă, un ceai din plante… Amestecă toate aceste „ingrediente“ și obții soluția simplă și la îndemână de a te menține sănătoasă în sezonul rece.
1. Aportul de vitamine și minerale
Pentru a-și îndeplini cu succes misiunea, sistemul imunitar are nevoie de minerale (zinc, cupru, magneziu, fier) și de vitamine (A, B, C, E). Dacă din alimentație lipsește chiar și numai unul din aceste elemente, rezistența organismului scade. Consumă cât mai multe legume și fructe.
Nu evita ceapa și usturoiul, adevărați campioni în lupta împotriva bolilor. Mirosul neplăcut al acestora îl poți estompa mestecând boabe de cafea sau ronțăind două – trei fire de pătrunjel.
2. Cât mai multă mișcare
În afară de faptul că stimulează circulația sanguină, fortifică mușchii și antrenează inima și plămânii, activitata fizică practicată regulat stimulează producerea de anticorpi. Indiferent ce formă de mișcare alegi (marș, alergare, fitness, înot, tenis, mers pe bicicletă etc.) ai grijă să nu exagerezi cu efortul: pulsul nu trebuie să depășească 150 de bătăi pe minut.
3. Evită poluanții
Praful, fumul de țigară, gazele de eșapament poluează aerul și, implicit, reduc forțele de apărare ale organismului. Motivul: aceste substanțe agresează mucoasa căilor respiratorii, care devine o țintă mai ușoară în fața microbilor. Nu poți evita total poluanții, dar poți diminua contactul cu aceștia. De exemplu, când îți petreci timpul afară, alege zone pline de verdeață. Aerisește des locuința, în special dimineața devreme și încearcă să menții un nivel optim de umiditate și căldură în interior.
4. Nu abuza  de antibiotice
Excesul de antibiotice poate afecta negativ sistemul imunitar, la fel și tratamentele prelungite cu cortizon. Așadar, evită să te tratezi singură, fără să ceri sfatul medicului, mai ales când e vorba de medicamente „puternice“. Atunci când medicul îți prescrie o rețetă, respectă atât doza recomandată de medicament, cât și durata tratamentului.
5. Ia măsuri împotriva stresului
Stresul a căpătat deja proporții epidemice în rândul populației lumii. Cu toții avem motive de stres, dar în nici un caz nu trebuie să ne lăsăm pradă acestui „dictator“ care ne poate ruina sănătatea. Încearcă prin orice mijloace să combați stresul: relaxează-te, ieși la plimbare, evită persoanele negative, străduiește-te să vezi partea plină a paharului chiar și atunci când ai probleme etc. Este demonstrat deja că gândirea pozitivă acționează benefic asupra întregului organism. Din când în când deconectează-te de lume (închide telefonul mobil, evită știrile) și ocupă-ți timpul cu o activitate care te relaxează.
6. Dormi suficient
Nu poți avea un sistem imunitar puternic dacă nu te odihnești cum trebuie. Fără un somn bun, organismul nu-și poate reface forțele. Potrivit studiilor, persoanele care dorm mai puțin de 7 ore pe noapte sunt de trei ori mai expuse riscului de a contracta o infecție decât cele care dorm cel puțin 8 ore. Nu permite responsabilităților profesionale sau casnice să fure din timpul tău de odihnă. Somnul este prioritar, restul poate să mai aștepte.
7. Respectă regulile  de igienă
Cea mai simplă modalitate de a evita bolile infecțioase este să acorzi atenție igienei. Dacă te speli corect pe mâini poți evita numeroși microbi. Este recomandabil să-ți freci mâinile cu săpun timp de 20 de secunde, iar apoi să te ștergi cu un prosop curat și uscat. Repetă operațiunea cât mai des posibil, în special înainte de masă, după ce vii de afară, după ce ai folosit toaleta.
8. Natura  în sprijinul tău
Siropurile și ceaiurile de măceș sunt o sursă bogată de vitamina C (ca să reziști mai bine la infecții ai nevoie de cel puțin 200 mg de vitamina C pe zi). Dintre băuturile cu acțiune antivirală poți alege ceaiul de cimbrișor, pin, cimbru sau soc. Începând din luna octombrie, timp de două – trei săptămâni fă o cură cu tinctură de echinacea. Când faci baie, pune în apă 10 picături de ulei esențial de eucalipt, mușcată sau rozmarin, care au proprietăți antivirale și antibacteriene.
9. Nu uita de bacteriile prietenoase
Studiile au dovedit că unele produse care conțin probiotice (bacterii „bune“) pot preveni și scurta durata unor afecțiuni gastro-intestinale, uro-genitale și respiratorii. Bacteriile „prietenoase“ facilitează digestia, curăță organismul de toxine, reduc colesterolul și mențin sănătatea sistemului digestiv. Așadar, mănâncă iaurt îmbogățit cu probiotice (acidophilus, lactobacili), brânzeturi, chefir.
10. Fii vigilentă  în sezonul epidemiilor
În sezonul rece suntem adeseori amenințați de epidemii: gripă, pneumonie, infecții respiratorii virale grave etc. Într-o asemenea perioadă este bine să-ți iei măsuri de precauție suplimentare: spală-te mai des pe mâini, evită să stai în apropierea persoanelor bolnave, ocolește zonele aglomerate (transportul în comun, magazinele mari, sălile de cinema etc.). O măsură preventivă utilă: pune-ți în fiecare zi în nas 2 – 3 picături de ser fiziologic sau apă de mare, ca să mărești rezistența mucoasei nazale la atacul microbilor.

ANGELA CÎLȚAN

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*